Jak pomoci
Rodina
Dobry den poraďte mi prosím jak můžu pomocí drogově zavyslemu kdyz nereaguje a myslí si že je v pořádku nevím co dělat protože je 22 starý a už ti hranicí se vším pomalu 6 měsíců dekuju za radu

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji vám za dotaz.
Nejspíš vás však odpovědí příliš nepotěším.
Z našich zkušeností je celkem zřejmé, že není dost dobře možné pomoci někomu, proti jeho vůli, někomu, kdo o pomoc nestojí, kdo si myslí, že nemá žádný problém a pomoc nepotřebuje. Často lidé, kteří s drogami začínají, vidí hlavně positiva, a někdy i řadu měsíců či let záměrné přehlíží ty negativní stránky užívání drog.
Tím, kdo problém vidí, jste v tuhle chvíli vy. Vy jste tím, kdo má potíž smířit se s tím, že si druhý dělá bez ohledu na vás, co chce.
Můžete proto mluvit o sobě, o tom, jak situaci vidíte vy, o tom, jak se cítíte, čeho se obáváte, co vám není srozumitelné. Můžete dotyčnému nastavit hranice, za jakých se s ním budete dál stýkat. Není od věci mít nastavená pravidla pro společné fungování v domácnosti - kde má každý svoje povinnosti, ale i práva (pokud povinnosti plní). Můžete se s ním bavit o tom, jaké chování je pro vás přijatelné, ale co nehodláte tolerovat. Důležité ale potom je, na takových pravidlech celkem důsledně trvat. Povolení těchto hranic znamená často z pohledu užívajícího schválení toho, co dělá, bez ohledu na následky, protože ty nepřijdou.
Je dobré pokusit se udržet chladnou hlavu. Nezapomenout na to, že vám na druhém záleží, ale zároveň se nenecháte využívat a drancovat jeho rozhodnutím. Pokud se vám alespoň trochu podaří udržet smířlivý tón (z vaší strany, na té druhé se můžete doslechnout velmi nepěkných věcí), nezavřete si mezi sebou cestu. A to bude důležité v momentě, až bude potřebovat pomoc a podporu a případnou změnu bude myslet vážně. Nenaskakujte na první sliby nebo činy, chtějte vidět déledobější změnu.
Nezapomeňte myslet v prvé řadě na sebe, na svoje bezpečí, vlastní život a radosti. Váš blízký má plné právo rozhodovat o svém životě sám - a byť s jeho rozhodnutím nesouhlasíte, je jeho. Stejné právo však máte i vy. Možná právě to, že vás uvidí žít šťastně i navzdory jeho užívání drog, pro něj může být důležitá informace, zkušenost, ale i motivace něco změnit.
Určitě to však bude vyžadovat hodně sil a trpělivost. Kdyby se vám jich nedostávalo, není od věci zajít se poradit s odborníky osobně. Kdybyste měl/a zájem, mohla bych vám poslat kontakt na poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Stačí napsat, která větší města jsou vám dobře dostupná. Tyto služby jsou zdarma, stačí se dopředu objednat. Měl/a byste možnost promluvit o situaci více zeširoka, nikdo by vás nesoudil, pracovníci by vám pomohli zorientovat se v možnostech, jaké máte vy, i váš blízký, ulevilo by se vám. Co myslíte?
S přáním trpělivosti a hodně sil,
Gabriela Minařík.