stimulanty
marek11122
dobry den chcem sa spytať kamarad sa ide ženiť a pozval ma v sobotu 1 zárí na svadbu... potrebujem niečo ma nakopne a doda energiu celu noc tancovať, byť hore, baviť sa.. nikdy som nemal ..ked si dam jednu čiaru pervitinu ..samozrejme dam si to snupaním nebudem si to davat nitrožilne .. je tam nejake riziko predávkovania ..niečo som čital že je to menej časte ako u heroínu .. ale može predavkovanie nastať aj ked sa piko užije snupanim alebo len nitrožilne .. pytam sa dopredu lebo nechcem aby mi potom museli volať zachranku ...dakujem

Odpověděl: Jakub Chudomel
Zdravím vás Marku,
díky za otázku.
Nemyslím si, že vaše touha zkusit pervitin souvisí jen se svatbou. Experiment s nelegální drogou je velkým hazardem a v podstatě antisociálním činem. Pokud se před svatbou pořádně vyspíte, určitě vydržíte celou oslavu. Jako většina ostatních... Rozhodnutí zkusit něco takového jako drogu se rodí déle. Proto si myslím, že se možná za svatbu schováváte a jde vám o drogu jako takovou. Pouštíte se tím na sakra tenký led.
Na rozdíl od ostatních drog je biologický poločas rozpadu metamfetaminu oproti jiným návykovým látkám velice dlouhý (12 - 34 hodin) (Minařík, 2003). Tomu odpovídá i dlouhá doba účinku, která je zhruba 4 - 8 hodin (při dávce 5 - 50mg, při vyšší dávce ještě delší např. až 13 hodin). Obecně platí čím větší dávka, tím větší riziko vedlejších příznaků a komplikací např. srdečních (Hart et al., 2008).
První užití, představuje často zvýšené riziko, a to z toho důvodu, že jedinec, se může jednoduše předávkovat (nikdy není přesně známý obsah drogy, tj. uživatel není schopnost určit přesně dávku), přičemž doba působení bývá i o několik hodin delší u osob, jež nikdy podobnou drogu neužili.
Na biologické úrovni - dochází vzhledem k všeobecné aktivaci (silné dráždění sympatiku v důsledku působení noradrenalinu), k uvolnění energetických zásob organismu, zvyšuje se výkonnost celého organismu. Dochází ke zvýšení krevního tlaku a tepu, tělesné teploty, dechové frekvence. Zorničky jsou rozšířené (mydriaza).  Může se projevit objevit bolest hlavy. Člověk může pociťovat sucho v ústech, závratě, třesavku. Zvyšuje se pohotovost ke křečím.
Na behaviorální úrovni - lze pozorovat zvýšené psychomotorické tempo, motorický neklid, dále stereotypní chování u dlouhodobých uživatelů typickou „vykroucenost". Ustupuje pocit únavy, přičemž organismus pracuje s vypětím sil až do vyčerpání (v extrémních případech zátěže až k úplnému selhání organismu a úmrtí, např. u sportovců). Intoxikovaný nemá potřebu konzumace potravin (anorexie) ani tekutin (dehydratace).
Na psychické úrovni - je kognice pozměněna kvantitativně, což se projevuje urychleným tokem myšlenek, často na úkor kvality (hlavně při opakovaném užití), zvyšuje se pozornost a soustředěnost, avšak na úkor schopnosti efektivně selektovat vhodné podněty (Silber, Croft, Papafotiou, & Stough, 2006). Zlepšuje se schopnost empatie, v některých případech dochází ke ztrátě zábran. Nastupuje euforie, pocit sebejistoty a rozhodnosti. V některých případech působí anxiogenně (úzkost, strach, panika, paranoia, mohou se objevit i halucinace). Administrace vysoké dávky metamfetaminu v dřívějších výzkumech vyústila u jedinců s předchozí historií abúzu metamfetaminu a premorbidními schizoidními, či schizotypálními rysy v schizotypální psychotikou epizodu (Angrist & Gershon,1970; Bell, 1973; Griffith et al., 1972) in (Roll, Rawson, Ling, & Shoptaw, 2009).
Přímé riziko
Předávkování se projevuje tachykardií, hypertenzí, změněným psychickým stavem (agitovanost, suicidální tendence, akutní psychóza), zrychleným dýcháním, dušností (dyspnoe), třesem, bolestí na hrudi, vysokou horečkou 40° C a více (hyperpyrexie) a srdečním, jaterním nebo ledvinovým selháním. Kóma nebo záchvaty se objevují méně často (Cruickshank & Dyer, 2009); při otravě vysokou dávkou se projevuje rabdomyolýza (syndrom charakterizovaný nekrózou buněk příčně pruhovaného svalstva a uvolněním jejich obsahu do krevního oběhu), cévní a mozkové komplikace, vysoká horečka 40° C a více (hyperpyrexie), metabolický rozvrat, vyčerpání, náhlé úmrtí či multi-orgánové selhání (Ticháček & Drábková, 2002).
Byly zaznamenány případy znecitlivění částí těla, tj. suspektní mozkové příhody u predisponovaných jedinců (Ho, Josephson, Lee, & Smith, 2009).
V případě předávkování se doporučuje zavolat lékařskou pomoc, a informovat lékaře o druhu užité látky, či kombinace látek. Pacient je dále hospitalizován a sledován zejména pro případné kardiovaskulární komplikace. Nepřiměřené množství drogy, agresivita, podezření na aktivní účast další osoby v aplikaci, předávkování nezletilých podléhají oznamovací povinnosti (Ticháček & Drábková, 2002).
Zdroj: Klinika Adiktologie 1.LF UK, Mgr. Martin Bayer
Stačí...?! Zvažte to důkladně.
J.Chudomel