Ano či ne
Jaja
Děkuji za odp.
A teď ptám se vás jako osoby ,jako člověka ,jako mámy ,která by prožila mnou popsané věci do vaší poradny ...
Ptám se....dnes syna vyhodí z bytu ,bojím se předem co dál zda se zas bude objevovat u mých dveří a chtít peníze ,jídlo ,pak mi vzteky prokopne dveře či zboží auto popelnici jako v minulosti ......ano máte pravdu je to spirála a já se v ní nechci dál točit ,dál pomáhat někomu a sama padat finančně na dno nebo časem do blázince ....
Tedy se ptám prosím ANO NEBO NE ?Co by jste u těch dveří udělala Vy ,dala mu peníze jídlo nebo ne .
Můžu čekat normální odpověď ? Odpověď jak by jste se zachovala Vy ? Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Jajo,
odpovím vám upřímně, jako pracovník téhle poradny, jako člověk, jako máma - neumím si představit, že bych prožila to, co jste prožila a prožíváte vy. Neumím si představit, co bych na vašem místě u vašich dveří udělala já. Upřímně - nevím.
Znám případy, které se tomu vašemu velmi podobají, a to z praxe svojí nebo z praxe kolegů. A věřte, že na skupině pro rodiče, kteří mají podobné starosti se svými dětmi, byste slyšela celou řadu odpovědí z obou sloupečků - ano/ne. Celkem často rodiče nějakou dobu ustupují - z obavy o svůj majetek, z obavy o své zdraví, o klid sousedů. Pokud příběhy pokračují v podobném duchu dál, pak většina časem končí odmítnutím dávání peněz, sem tam zůstává dávání jídla, často se v situaci ničení věcí, vulgarit, nebo jiného obtěžování objevuje opakované volání policie. Po nějaké době pevného držení hranic (a nikdo neříká, že je to snadné, bezbolestné) většinou přijde období klidu (ale také obav, jak na tom dítě je), sem tam narušené další návštěvou.
V dotazu, který jste nám poslala, vnímám snahu natlačit nás do odpovědi na otázku, na kterou nedokážeme odpovědět tak, jak byste si přála. Napadá mne, jestli v pozadí takové otázky není vztek a za ním i zoufalství a pocit bezmoci a bezradnosti. Po předchozích dotazech by mne nepřekvapilo, kdybyste se zlobila a s touto odpovědí proto nebyla spokojená tak, jako s některými odpověďmi předchozími. Což mne znovu vrací k představě začarovaného kruhu. Jako kdybychom se v tom začarovaném kruhu točili i zde, v poradně. Nemyslíte?
Rádi bychom vám byli oporou na cestě k hledání skutečné pomoci, zlepšení. Přeci jenom je vaše situace komplikovaná, trvá již několik let. Bylo by proto mnohem logičtější, praktičtější a pravděpodobně i efektivnější řešit ji v déledobějším osobním kontaktu s pracovníkem poradny či terapeutem, nebo na skupině rodičů. Máte však v tuto chvíli na něco takového vůbec dost sil? Kvůli vyčerpání a stresu, který zažíváte, by možná stálo za úvahu navštívit lékaře, psychiatra. Někdy člověku teprve léky umožní trochu si odpočinout, odrazit se ode dna, nadechnout se a získat tak sílu na hledání skutečného řešení.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.