One more again?
Miro xxxxxx
Dd, budu se snazit rychle a strucne. 26 let.Perv beru cca 8 let (nepravidelne, zacatky 1.za pul roku a posledni dobou co tyden ale asi dost intenzivne). Vydrzel sem nejdele pul roku pak vyhazov z prace a zase to zaclo. Davam si posledni sanci bud ted nebo se pujdu lecit. Videt mamku bezradne brecet uz fakt nechci. Muzete mi dat nejake zakladni rady, cemu se mam urcite vyvarovat a co pri odvykani treba pomuze? Jeste bych poprosil o kontakt na odborniky. Sem z Frydku- Mistku, pokud to nezvladnu sam, sem pripraven se jim ozvat. Dekuji za odpoved

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Miro.
Dobře, že píšete.
Jak to s Vámi bude dále vypadat, záleží především na Vás a na tom, jak se k celé záležitosti postavíte. Ke konzumaci drog patří i etapy, kdy samotná droga již nepřináší takový zážitek, který je očekávaný. Čím déle konzumace, potažmo závislost trvá, tím se stává komplikovanější. Násobí se možnost poškození organismu, psychiky, stoupá tolerance, sílí samotný návyk. Je to začarovaný kruh. Ale to už asi víte moc dobře sám...
Rozhodně rozumnější je se pokusit drogy ze svého života vypustit, což jste uvedl, že byste rád. Není to sice úplně jednoduché, ale rozhodně to není nemožné. Život se závislostí nijak zvlášť snadný také není a utrpení, které závislá osoba prožívá, je mnohem komplikovanější než samotné vysazení.
I přesto, že uvádíte, že nemáte zájem prozatím navštívit nějaké centrum, rozhodně bych doporučila, abyste si o všem, co se Vám honí hlavou, došel osobně popovídat a informoval se tak o možnostech, kterých byste případně mohl využít. Netuším, zda to víte, ale veškerá Kontaktní centra pro uživatele drog nabízí ve svých službách mimo jiné i poradenské služby, které se dají využít zcela nezávazně, bezplatně a také anonymně. To znamená, že vstupem do Káčka se nijak nezavazujete, můžete se pouze informovat a po té se sám svobodně rozhodnout, zda dalších služeb využijete či nikoliv. Každý kdo K-centrum navštíví, má právo rozhodnout se pro abstinenci, nebo pro život s drogou. I když neabstinuje, je možné mu nabídnout určité formy péče. Myslím, že tím nemůžete nic ztratit.
Co se týče vysazení pervitinu, příjemný stav to není, ale nehrozí abstinenční syndrom v podobě jako například u heroinu, tak jak to je známo z filmů. Pervitin je stimulující látka, organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Je zapotřebí doplnit vitaminy, minerály (vápník, horčík), dodržovat pitný režim (nealko) a vyváženě jíst. Nechat organismus odpočinout. Po psychické stránce můžete očekávat rozlady nálad, emoční propad, neklid, nervozitu, úzkost. Můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně. Pervitin je látkou, na kterou vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití v různých intenzitách a frekvencích. Je třeba s nimi počítat, nezaleknout se, vydržet je a nechat odeznít. Pokud přijdou po delší odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, někdo si jde například zaběhat a má pocit, že tomu uteče. Někomu zase pomáhá výtvarný projev a ze svých pocitů se vykreslí, někomu pomáhá manuální práce, další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem. Způsobů jak pracovat s chutí je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, subjektivní pocit, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde (když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"). Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, prohlížet fotky z jízd, kontakt s lidmi z drogové scény apod... Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit - sílit a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.  Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob, se kterými se budete stýkat. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.)..
S tím vším se dá pracovat. Toto všechno lze využít k tomu, aby ten, kdo problém s drogou má (nebo měl), ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, měl svůj život pod kontrolou, celkově se cítil lépe a byl schopen standartně fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola atd.).
Pokud byste něčemu nerozuměl, nebo měl další, doplňují dotazy - nebojte se napsat znovu. Každopádně Vám držím palce, ať se Vám daří a návštěvu v Káčku ještě zvažte.
http://www.renarkon.cz/kontaktni-centrum-frydek-mistek
Přeji dostatek sil a motivace!
S pozdravem, MK