Vyhodit ho na ulici?
D Eno
Dobrý den, opakovaně řešíme se synem /17let/problém s drogou...marihuana, pervitin. Nejsme bláhoví a víme, že se to netýká jen prázdnin, ale i školního roku, ale do školy během šk.roku chodí /zatím/, kdežto o prázdninách se jenom fláká a situace je horší. Zahrává si i se zákonem-distribuce, prodej. Odbornou pomoc jsme zkusili, několikrát, vždycky se k drogám vrátí. Věk, závislost, příležitost, výdělek - zřejmě to ho přivede vždycky zpět. Co teď dál? Je inteligentní, ale drog se vzdát nechce /marihuany vůbec ne/. Nemůžeme nečinně přihlížet a vidět jak se ničí a čekat "až mu to dojde". Pervitin užívá i nitrožilně, k drogám má stále přístup, netušíme, jak tomuto zamezit...neumíme to, nedokážeme to. Chodí ven v noci...je to vyčerpávající, do poradny ani k dalšímu odborníkovi nechce, prý nemá žádný problém. Poslední rada odborníka zněla zajistit jen to nejnutnější - střecha nad hlavou a bochník chleba. Nezabírá nic...jsme bezradní a zničení. Manžel už nad ním zlomil hůl. Vyhodit ho na ulici? Za chvíli zase začne škola...prosím o radu. Děkuji.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz.
Vcelku asi rozumím, jak složitou situaci prožíváte. Znám to z rodin svých klientů.
V první řadě vám doporučuji zůstat v kontaktu s programem zaměřeným na rodinné příslušníky uživatelů. Kariéra uživatele drog vašeho syna může být dlouhá, ale také nemusí. Každopádně je na začátku. Chápu, že jste odborné služby kontaktovali s cíle a představou, že syn přestane drogy užívat. Většinou to však není tak jednoduché. Určitě souhlasím s tím, abyste synovi doma nevytvářeli nějaké pohodlné zázemí. Chléb a postel stačí. A počítejte s tím, že by neměl mít dosažitelné žádné zpeněžitelné vybavení, neřkuli hotovost, šperky, apod. Taková zkušenost totiž může rychle přijít. Většina mých klientů v terapeutické komunitě se rozhoduje pro změnu životního stylu, k úvahám o abstinenci, teprve na základě opravdu složité situace, například trestní stíhání s reálným rizikem nepodmíněného trestu, nebo s takovým trestem již vyřčeným a vykonaným, závažné zdravotní problémy, sociální kolaps - pobyt na ulici v řádu vyššího počtu měsíců, apod. Pokud vyrostli v rodině, často je taková zkušenost přivede k léčbě. Nicméně do té doby je dobré mít potomka periferně "na dohled", protože přijdou situace, kdy bude potřebovat pomoct.
Dnes jste, ač to zní paradoxně, klienty podpory a poradenství spíše vy - rodiče. Hlavně proto, že syn o to nemá zájem a vy trpíte. Proto je pro vás vhodné být například v kontaktu se skupinou stejně dotčených rodičů, protože nikdo jiný stejně pořádně neví, čím procházíte a co zažíváte. Nemusíte být na svoji těžkou situaci sami... Pokud syna vyhodíte, stejně zůstane vaším synem a budete se jeho situací trápit. Nicméně - opět ze zkušenosti, může nastat situace, kdy vyhodit jej je to nejrozumnější. Například pokud by došlo k násilí z jeho strany, k atakům ze strany feťáckého prostředí, k opakovaným krádežím, atd.
Doporučuji být v kontaktu především kvůli sobě, ale také proto, abyste byli připraveni, až budete moci efektivně pomoci a synka někam nasměrovat. Ten čas přijde, jenom nikdo neví, kdy a na základě čeho.
Často rodiče na začátku očekávají rychlé a úspěšné vyřešení, ale tak to většinou nebývá. Nic veselejšího pro vás nemám.
Pokud se potřebujete doptat, určitě napište.
Hodně sil J.Chudomel