Kamarad a kolega
Michal
Dobry den, mam velice blizkeho kamarada, ktereho jsem zamestnal. Kvuli praci si udelal i ridicsky prukaz, o ktery nedlouho na to prisel. Duved odebrani RP bylo prokazani zbytkoveho mnozstvi MSMA v krvy nekolik dni po me narozeninove oslave, kde jsou extaze vzdy prijemnym zpestrenim. Odebrani RP melo za nasledek, ze nemohl plne pokracovat ve sve praci ve smyslu osobnich schuzek se zakazniky a byl tim “privazan” k pocitaci. Jeho pracovni moralka se razantne zhorsila, zacal byt naladovy a nekomunikativni. Kdyz jsme zasli na 3 piva, neprisel nasledujici den do prace a nepamatoval si jak se dostal domu, prestoze jsem ho doprovodil na vlak.
Nyni, kdyz muze RP ziskat zpet a planujeme jak postupovat dal, rekl mi, ze se mi musi s necim sverit. Pry od doby, kdy o RP prisel kazdy den snupe metanfetamin. Pry to doslo za ty skoro tri mesice do takove faze, ze mu to zacalo ublizovat. Nepoznala to na nem ani jeho pritelkyne, se kterou si posobnym stavem uz jednou prosel. Pry nyni prestal. Potrebuje ode mne jen cas, aby vse dospal. Jak ho znam, tak tomu tak nyni opravdu muze byt. Potreboval bych jen radu, jak se k nemu mam zachovat ja? Jestli ho doma nechat, aby si odpocinul, nebo se spise snazit, aby chodil do prace a nebyl sam? Co navrhnout jeho pritelkyni (se kterou se zname 9 let), abychom v pristupu k nemu nesli proti sobe? A jak predchazet tomu, abychom eliminovali riziko toho, ze se to bude opakovat?
Predem Vam velice dekuji za zpetnou vazbu. Michal

Odpověděl: Markéta Kordová
Michale, zdravím Vás.
Je od Vás moc hezké, že hledáte řešení, jak kolegovi, zároveň příteli, účinně pomoci. Neexistuje jednoduchá, jednoznačná odpověď, jak konkrétně dál postupovat.
Neumím si na dálku takto představit, jak na tom kamarád přesně je. Zda by to, že mu nabídnete práci a dáte tím šanci obstát, nebylo spíš něco, co nebude schopen zvládnout...
V popisu uvádíte, že pokud jste šli po práci na pár piv, druhý den do zaměstnání nedorazil, cestu domu si nepamatoval. Také se Vám svěřil, že denně užíval metanfetamin. Není to informace, která by byla bezvýznamná. Těžko dělat objektivní závěry přes net s minimem informací, ale dle toho co jste uvedl, to vypadá, že mu konzumace přerostla přes hlavu a bylo by na místě to začít nějak více řešit. To znamená, že by bylo rozumné, aby se obrátil na odbornou pomoc a na svou situaci se více ,,podíval z blízka".
Pokud si teď dostatečně odpočine, aby byl schopen začít pracovat, není nikde zárukou, že po droze opět nesáhne, pokud na ní dostane chuť (ty se v různých intenzitách a frekvencích vrací poměrně dlouhou dobu po vysazení). Nebo zda by nebyl spouštěč například moment, kdy se bude cítit unavený nebo bude muset ustát nějakou stresovou, zátěžovou situaci. Věřím tomu, že terapeutická podpora by mu mohla pomoci, lépe se by orientovat v tom, co se s ním děje a bude dít. Je to běh na dlouhou trať, skutečnost, že zneužíval návykové látky a teď je vysadí, neřeší tento problém celkově ze dne na den...
Také uvádíte, že byste rád spolu s jeho přítelkyní zaujali stejný postoj, to je v pořádku. Netuším, kde žijete, ale pokud je Vám dostupná Praha, doporučuji obrátit se na naši Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké - to se mi zdá jako nejrozumnější řešení. Poskytujeme bezplatné služby, mohou být i anonymní. Stačí se jen objednat na uvedených číslech. Pokud se nedovoláte hned, buďte prosím trpělivý, v době kdy kolegové hovoří se svými klienty, telefony nezvedají. Když budete volat na mobil, zavolají zpět hned, jak to bude možné. Můžete se klidně odkázat na mě.
Doporučuji prozatím kamaráda do ničeho netlačit. Je fajn, že se Vám svěřil, to co teď prožívá, před Vámi netají, ale sdílí to s Vámi. Další řešení bych nechala až po té co se v osobním kontaktu poradíte, doplníte informace atd...
Poradna pro rodiče, SANANIM
Žitná 1574/51
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Provozní doba: 9,00 - 17,00 (po domluvě lze i v jinou dobu)
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/poslani.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/prijem-klientu.html
Tak držím palce!
Mějte se hezky, Markéta Kordová