Thc v moči
Honza
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli na běžné (17 leté) prohlídce mohou zjistit Thc z moče, nebo krve, když poslední použití bylo 6 dní před prohlídkou. Mohou to zjistit i bez speciálních thc testů? Díky za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Honzo, dobrý den.
Obvykle se provádí u pediatra preventivní prohlídky v 17letech, po té v 19ti výstupní (viz info níže, kopie z informací zdravotní pojišťovny).
Při běžných lékařských prohlídkách, se přítomnost drog nezjišťuje, pokud k tomu není nějaký konkrétní důvod.
Pro Vaši orientaci, jak přibližně se dá THC prokázat:
detekce moč = 1 až 30 dní (lze i déle u každodenních uživatelů, při konzumaci občas do 14 dní)
detekce krev = do 14 dní (při občasném užití cca týden)
detekce sliny = jako u krve
Podotýkám, že jde pouze o orientační údaje, jelikož je to vždy velmi individuální záležitost. Doba záchytu se odvíjí především od frekvence a intenzity předešlého užívání, velikosti dávek a množství obsažených účinných látek. Také je důležitá individualita metabolismu.
THC se usazuje v tucích, ze kterých se postupně uvolňuje do organismu a metabolizuje. Metabolity u běžně dostupných a používaných testů ukážou pozitivní výsledek oproti jiným drogám poměrně dlouho. Znamená to, že dotyčná testovaná osoba nemusí být přímo pod vlivem konopné drogy, nicméně je to důkaz, že v posledních dnech byla droga konzumována. Je to tak moc individuální, že opravdu nelze předem odhadnout, kdo a kdy bude beze stop. Můžete si na své náklady zakoupit volně prodejný orientační test (v lékárnách běžně jsou) a zkusit se otestovat.
7. Obsahem preventivních prohlídek dětí v 17 letech věku je:
a) doplnění sociální, rodinné a osobní anamnézy podle odstavce 5 písm. a), kontrola, popřípadě doplnění chybějícího očkování dítěte, v rozsahu stanoveném jiným právním předpisem,
b) zjištění hmotnosti a výšky dítěte, zjištění výškově-hmotnostního poměru a posouzení růstu dítěte podle růstových grafů z důvodu odhalení případné podvýživy, nadváhy či obezity,
c) kompletní fyzikální vyšetření, včetně prohlídky kůže,
d) vyšetření moče,
e) vyšetření krevního tlaku, pulzu,
f) vyšetření zraku,
g) vyšetření sluchu, řeči a hlasu,
h) vyšetření dutiny ústní a stavu chrupu včetně doporučení stomatologického vyšetření,
i) poučení o chráněném sexu, u dívek doporučení preventivního gynekologického vyšetření podle § 4,
j) zhodnocení rizik do dalšího života vyplývajících z rodinné i osobní anamnézy a vyjádření k pracovnímu, případně studijnímu zaměření; u osob zdravotně postižených vyjádření k omezení přípravy na pracovní uplatnění a k pracovní schopnosti a informování o možnosti požádat příslušný úřad práce o rozhodnutí, zda nejde o osobu zdravotně znevýhodněnou, podle jiného právního předpisu.
8.  Poslední preventivní prohlídka se provádí před ukončením péče u praktického lékaře pro děti a dorost, nejpozději přede dnem dovršení 19 let věku.
Obsahem prohlídky je kromě obsahu prohlídky podle odstavce 7 dále:
a) závěrečné zhodnocení zdravotního stavu před ukončením péče u praktického lékaře pro děti a dorost a převedením do péče praktického lékaře pro dospělé,
b) zhodnocení rizik do dalšího života vyplývajících z rodinné i osobní anamnézy, vyjádření k pracovnímu, případně studijnímu zaměření; u osob zdravotně postižených vyjádření k omezení přípravy na pracovní uplatnění a k pracovní schopnosti a informování o možnosti požádat příslušný úřad práce o rozhodnutí, zda jde o osobu zdravotně znevýhodněnou, podle jiného právního předpisu.
Jestli se na tento špás přijde nebo ne, Vám bohužel říct nedokážu. Pokud by šlo o konkrétní testování drog, mohla by se přítomnost prokázat. Pokud půjde o běžné vyšetření, tak tam se přítomnost drog nezjišťuje.
Zatím se mějte hezky.
S pozdravem, MK