je nemocný a nechce se léčit
janka
Dobrý den, mám vážné podezření, že můj syn 25 let je vážně duševně nemocný. Nevychází ze svého bytu už 3 měsíce, přestal chodit do práce, neplní si své sociální povinnosti, s nikým ne nestýká a nekomunikuje. Dříve aktivně sportoval, pracoval, chodil na brigády, měl spoustu přátel. Už několikrát jsem mu nabízela, že pujdem k lékaři, že není něco v pořádku, ale odmítá kamkoliv jít. Dřívé nějaké omamné látky bral(nevím co přesně), ale fungoval a plnil si své povinnosti, nyní nic nebere, to jsem si jistá, protože nikam nechodí ani nemá peníze. Proč Vám píši, chtěla bych poradit, jak ho přesvědčit k léčení, jaké mám možnosti. Je možné, aby ho někdo vyšetřil nebo promluvil s ním u něj doma, když nikam nechce jít. Jaká je pomoc v takové situaci. Děkuji Vám mockrát za odpověď, s pozdravem.

Odpověděl: Amrit Sen
Janko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Sdílím Vaše obavy, jsou zcela na místě. Ať už Vás syn drogy užívá, či už nikoli, bezesporu potřebuje odbornou pomoc. Nejlépe psychiatra - adiktologa, který léčí psychické poruchy a nemoci, v souvislosti s užíváním drog. Nesejde na tom, jestli současným, nebo předchozím.
Stává se, nijak zřídka, že užívání, nebo i užití drog, nastartuje lidem psychické poruchy, ke kterým mají z nejrůznějších důvodů předpoklady, které by se jinak nemusely projevit, případně způsobí rozvinutí, nebo prohloubení psychické nemoci. Léčba pak může být náročná a dlouhodobá, nemocný se nemusí už nikdy úplně uzdravit, i kdyby už nadobro žádné drogy neužil.
Nehodlám malovat čerta na zeď, ve většině případů vede, pokud je dotyčný v terapeutickém kontaktu s odborníkem, k úzdravě a spokojenějšímu životu.
Než začnete cokoli podnikat, zavolejte do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby blízkým uživatelů návykových látek a domluvte si termín schůzky a situaci s odborníky konzultujte. Nesejde na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo kontaktní centrum. Služby mohou být poskytnuty i anonymně.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Co užitečného můžete udělat a jakým chybám se vyhnout. Také jak se synem komunikovat a motivovat ho ke kontaktu s odbornou pomocí, mám na mysli zmíněného lékaře.
Další možností je kontaktovat adiktologická zařízení, která poskytují službu programu Casemanagement, čili disponují specialisty, kteří dochází do bydliště případného klienta. Nedělají to však proti jeho vůli.
O podrobnostech, stylu práce a poskytovaných službách se dozvíte více telefonicky, nebo na webech jednotlivých organizací.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem potřebné kontakty na odborné, bezplatné i anonymní služby pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, zavolejte do naší specializované bezplatné Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM a domluvte si termín schůzky:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Specializovanou službu Casemanagement poskytuje také naše pražské zařízení:
Adiktologická ambulance SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
E-maily:
klinika@sananim.cz (amb. léčba)
case@sananim.cz (casemanagement)
Telefony:
+420 724 521 913 (ambulantní léčba)
+420 727 941 710 (casemanagement)
Pokud se nedovoláte, prosíme o zaslání SMS a trpělivost. Ozýváme se hned, jak je to možné.
Děkujeme za pochopení!
Provozní doba:
Ambulantní forma:
Pondělí: 12:00 - 20:00
Úterý: 9:00 - 13:00
Středa: 9:00 - 17:00
Objednání na konzultace je možné i mimo uvedené otvírací hodiny ambulance.
Terénní forma:
Úterý: 12:00 - 17:00
Čtvrtek: 9:00 - 17:00
Pátek: 9:00 - 17:00
Přeji Vám i synovi vše dobré, držím palce,
kdykoli napište, Amrit Sen.