Jde o drogovou závislost?
marti
Dobrý den,
mám problém s mým přítelem. Už delší dobu užívá kokain. Po čtyřech letech vztahu s roční pauzou jsme se vrátili k sobě, začala jsem u něj bydlet a hned na začátku se mi přiznal, že užívá kokain. Dříve na tom prý víceméně pracoval a fungoval může to být možná rok, o té doby co jsem s ním bydlela půl roku dost omezil, myslela jsem že už to že tam budu ho vrátí zpět do života, říkal jak chce abych ho brala jaký je a že ví že s tím může skončit že už to ani nepotřebuje. Každý týden se scházel s kamarády, kteří v tom víceméně také jeli a i když mi to vadilo nenadávala jsem nic mu neřekla občas jen že by se na to měl vykašlat protože to bylo stokrát lepší než kdy jsem na něj byla přísná. Nevěděl co má dělat když je nějaký problém, a to co dělal bylo horší než ho každý týden nechat. Došlo to tak daleko, že začal lhát mě i rodině už se trochu i straní ale furt je to veselý člověk, ale musí mu být hrozně protože ho znám a není to on. i když u něj teď nejsem, mluvila jsem s jeho rodinou a i když jsme mu dali test na drogy vše popřel byl nervózní a nakonec může přestat komunikovat úplně. Je tohle už vážné a můžeme mu ještě jako rodina nějak pomoct nebo pokud nechce sám je lepší hledat odbornou pomoc? Do práce chodí normální věci zatím zvládá.
Moc děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Marti, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše trápení, obavy a starost, jsou na místě. Situace bezesporu vážná je, možná vážnější, než tušíte.
Asi už víte, že pokud si Váš závislý přítel nepřizná problém, nesvěří se někomu dalšímu a nezačně svoji závislost řešit, mám na mysli léčit se, nezmění se k lepšímu nic. Naopak, nenastavíte li hranice, za které se nenecháte zatlačit, to znamená, nevyvodíte li z jejich překročení důsledky, stanete se spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala. Přijmete závislostní vzorce chování, přestanete žít vlastní život, bude žít život závislého přítele, se všemi zdravotně psychosociálními následky, které tato zákeřná nemoc přináší. I pro Vás může být následně těžké se uzdravit.
Tím, kdo v tuto chvíli potřebuje odbornou pomoc především, jste Vy. Dříve, než začnete cokoli podnikat, zavolejte do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby blízkým uživatelů návykových látek a domluvte si termín schůzky a situaci s odborníky konzultujte. Nesejde na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo kontaktní centrum. Služby mohou být poskytnuty i anonymně.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Co užitečného pro sebe můžete udělat a jakým chybám se vyhnout. Blízcí závislých často chybně volenou podporou jen umožňují setrvávání v dalším užívání a přímo, s nejlepšími úmysly, podporují jejich propad do ještě hlubší závislosti, s balíkem negativních dopadů, které doléhají na ně samé, protože spoluzávislí často trpí více, než jejich blízcí závislí. Nemusí to tak být.
Dozvíte se, jak se lze pokusit podpořit motivaci blízkého k pozitivním změnám, kontaktu s odbornou službou a léčbě závislosti. Také, jak žít svůj život.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na služby v dosahu obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, zavolejte do naší specializované bezplatnéPoradny pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM a domluvte si termín schůzky:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Přeji Vám, příteli i rodině vše dobré,
kdykoli napište, Amrit Sen.