Tehotna kamaradka
Krepelka
Dobry den..chtela bych se zeptat, kamaradka je asi v 6mesici tehotenstvi.zajima me jestli muze prestat uzivat pervitin aniz by k tomu kohokoliv potrebovala...pervitin kouri a chce prestat,ale ma strach ze to jeste vice ublizi plodu...nevim jak ji mam poradit...nechce aby o tom nikdo vedel a proto nepujde ani do zadneho centra.nabizela jsem ji ze pujdu s ni...ale chce prestat sama ale nevi jak aniz by to neovlivnilo miminko...muzete mi poradit??dekuji

Odpověděl: Amrit Sen
Křepelko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Je fajn, že máte o kamarádku starost, ale bez její touhy přestat, rozhodnutí se sebou něco dělat a konrétních kroků k úzdravě svojí i miminka, s ní zřejmě nepohne ani stádo pivovarských volů. Nepíšete, jestli a jakou roli hraje v příběhu otec dítěte, případně rodina kamarádky.
Na pervitin neexistuje fyzická závislost, takže k tomu, aby mohl lidský organisus normálně a zdravě po vysazení fungovat, nepotřebuje žádnou substituční látku, ani postuně vysnižovat. O to trýznivější mohou být "absťáky" psychické a práce s psychickou závislostí, pokud se má takto závislý uzdravit.
Pervitin je látka s poměrně razantním účinkem. Stimulační drogy procházejí rychle placentou. Následkem toho je značně snížen průtok krve placentou, což vede ke špatnému zásobování plodu kyslíkem, zvyšuje se tepová frekvence a krevní tlak. Rizikem je hlavně předčasný porod, případně potrat. Děti mívají menší porodní hmotnost, což je nevýhodné pro jejich další vývoj. Při intenzivním užívání by mohlo dojít i k tomu, že dítě bude po porodu vykazovat zvýšenou dráždivost, plačtivost, poruchy spánku a v dětství se pak u nich častěji objevují potíže jako poruchy pozornosti, hyperaktivita, poruchy učení.
Z webu drogy-info.cz, bulletin Zaostřeno na drogy s tématem Návykové látky v těhotenství:
"Stimulancia způsobují periferní vasokonstrikci, tachykardii matky, zvýšenou irritabilitu dělohy. Výrazná vasokonstrikce způsobuje snížení průtoku v děložní tepně, zvýšení vaskulární rezistence, což se projeví jako hypoxémie, hypertenze a tachykardie plodu. Vlivem chronické hypoxie se rodí plod s nízkou porodní hmotností a se známkami nitroděložní růstové retardace. Je prokázáno rovněž vyšší procento předčasných porodů. Při abúzu metamfetaminu je také prokázán vyšší výskyt placentárních změn, které mohou vést k odloučení placenty a syndromu náhlého úmrtí novorozence. Časné důsledky působení drogy na novorozence - novorozenci vystavení účinkům stimulačních drog samotných nebo v kombinaci s jinými drogami vykazovali nižší porodní hmotnost, menší obvod hlavičky, kratší dolní končetiny, vyšší relativní riziko výskytu defektů močové a pohlavní soustavy a nižší skóre v neonatálním hodnocení vývoje ve srovnání s dětmi bez drogové expozice. Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Projevuje se přítomností hypertonu, irritabilitou, bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - četné studie zaznamenaly neurobehaviorální a vývojový deficit u dětí vystavených in utero účinkům stimulačních drog. Další zaznamenané známky intrauterinní expozice jsou zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy, nekrotizující enterokolitidy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte."
Pervitin se do těla novorezence dostává i kojením, přes mateřské mléko. Mohl bych pokračovat v rozsáhlém popisu negativních dopadů na dítě a o tom, jak se atmosféra intoxikované matky, která často nedokáže bezpečně a láskyplně držet mateřskou péči a povinnosti, přenáší na miminko, ale internetové poradenství má své limity. Navíc, bylo by daleko užitečnější, kdyby to co píšu, četla poté, co se na nás obrátila s dotazem, ona sama.
Do adiktologických ambulancí, AT poraden, kontaktních center a stacionárních programů, dochází těhotných uživatelek návykových látek, využívá služeb, poradenských konzultací, nebo ambulantní léčbu, možná více, než byste čekala.
Z mého pohledu matka, která do 5. měsíce těhotenství nepřestala užívat drogy buď přestat nechce, nebo přestat z nějakých důvodů nemůže, případně to prostě neumí.
To znamená, že může ve všech třech případech využít bezplatně i anonymně, některou ze zmíněných služeb a osobně si popovídat s odborníky. Bát se nemusí, nikdo se nic nedozví. Získá podporu, praktickou pomoc a užitečné informace. Není na co čekat.
Termín schůzky, konzultace, je potřeba nejdříve telefonicky domluvit.
Ve hře je i to, že si v porodnici všimnou její závislosti a vznikne problém. Matka, která má, nebo měla problém s drogami a je v kontaktu s odbornou službou, je oproti ní v obrovské výhodě.
Zkuste tedy s kamarádkou promluvit a nabídnout jí možnost bezplatné, anonymní konzultace s pracovníky odborné podpory. Vodit ji za ručičku nemá velký smysl, ale doprovod jí můžete znova nabídnout. Pokud neprojeví zájem, od příběhu, byť to může být těžké, odstupte, žijte svůj život, ne její. Někdy je největší pomocí nepomáhat.
Další možností, jak se pokusit ochránit nenarozené dítě, je nahlásit celou záležitost na OSPOD (orgán, odbor sociálně-právní ochrany dětí) místního úřadu.
Kontakty:
Terapeutické centrum Renarkon
Stojanovo náměstí 1
709 00 Ostrava - Mariánské hory
Telefon: +420 595 782 122
Mobil: +420 724 154 239, +420 777 267 634
E-mail: poradna@renarkon.cz
Web: http://www.renarkon.cz/poradna-renarkon
Kontaktní centrum Renarkon
Zengrova 69
703 00 Ostrava - Vítkovice
Telefon: +420 595 627 005
Mobil: +420 602 670 789
E-mail: kcova@renarkon.cz
Web: http://www.renarkon.cz/kontaktni-centrum-ostrava
Poradna Modrý Kříž
Havlíčkovo nábřeží 687/21
702 00 Ostrava
Telefon: +420 733 535 487
E-mail: ostrava@modrykriz.org
Web: http://www.modrykriz.org/ostrava/
Psychiatrická ambulance I.
a ordinace pro léčbu závislostí
Telefon: +420 596 618 916
Kounicova 8
702 00 Ostrava
AT ambulance Ostrava
17. listopadu 1790
708 52 Moravská Ostrava
Telefon: +420 597 373 209
Web: http://www.fnspo.cz
Stačí takto? Buďte na sebe opatrná.
Přeji Vám, kamarádce i nenarozenému minku to nejlepší,
Amrit Sen.