syn a marihuana
Lada
Dobrý den, synovi bude v září 17 let, byl výborný sportovec na republikové úrovni (karate). Ve škole celkem bezproblémový, do 9.třídy vyznamenání, nyní půjde do 2.ročníku gymnázia. Včera večer, když se vrátil domů, jsme v bytě cítili marihuanu . Syn prohlásil, že už kouří asi 1,5 roku, pravidelně min. obden. Nějaké podezření jsme měli už dříve, ale vždycky nám to vyvracel. Snažili jsme se mu v klidu vysvětlit, proč by marihuanu neměl užívat, ale výsledek byl negativní. Je nepřístupný jakýmkoliv argumentům, údajně kouří proto, že mu to chutná, sám skončit nehodlá. Se sportem skončil, sledujeme, že se mu trochu mění nálady a priority, o některé věci naprosto ztrácí zájem. Potřebovali bychom poradit, jak postupovat dále, sám jsem trochu bezradný. Děkuji !

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Leo,
díky za otázku.
Rozumím vaší bezradnosti. Dosud bezproblémový a úspěšný syn kouří marihuanu. Nejde o nárazový experiment, ale zřejmě o pravidelné užívání.  Dobrá zpráva je, že nic nezapírá, ale otevřeně s vámi o tom hovoří.
Období adolescence a dospívání je opravdu složité. Mladý člověk potřebuje definovat sám sebe, přirozeně a pochopitelně usiluje o samostatnost a autonomii a zároveň je velmi náchylný a zranitelný vzhledem k podnětům z vnějšího světa. Někdy to "stačí" hlavně vydržet, někdy to období s sebou přinese určité množství nežádoucích kontextů. Nám, rodičům, vlivu na potomka ubývá a obav o jeho budoucnost a správná rozhodnutí přibývá...
Nemusí to znamenat nic fatálního, ale určitě je správné konat. Snažte se zachovat oboustranně otevřenou komunikaci. Je podmínkou další vzájemné spolupráce. Podle statistik má většina středoškoláků zkušenost s marihuanou.
Pro hlubší orientaci a lepší nastavení strategií vám doporučuji zajít do odborné poradny. Zde můžete, třeba i anonymně, otázku užívání marihuany synkem detailně probrat. Související témata jsou jiné vaše rodinné  a výchovné procesy a zvyky. Nejde v žádném případě o hledání nějakého viníka, ale o definici nejvýhodnějších postojů a reakcí. V Praze takovou poradnu provozuje například SANANIM, najdete ji na této adrese: Žitná 1574/51, 110 00 Praha 1. Nežli tam vyrazíte, musíte se telefonicky objednat. Více informací o poradně a telefonní čísla najdete zde: http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html.
Nevěšte hlavu. Vše nasvědčuje tomu, že máte šikovného syna, který je momentálně až po uši v dospívání. Také jsme byli... Dobré bude, když na to, co s tím a co to znamená, nebudete sami.
S pozdravem J.Chudomel