Závislost otce 2 dětí
Dia.Cruz96
Dobrý den, mám dotaz.
Můj přítel.. teď už bývalý je závislý na pervitinu. Objevili se u něj ale dost závažné psychické problémy. Přijde mi, že je schytofrenik... protože dokáže mě i vlastně matce jeho dvou dětí říkat v jeden den ty samé věci. Během minuty se dokáže úplně změnit a píše si dost nenormální texty. (Ve kterých nevědomky volá o pomoc) kvůli drogám nechodí do práce a dělá vše proto aby se tomu vyhnul. Jakákoli zodpovědnost ...tak radši uteče. Jakmile se ale zmínim o tom že má problém hned to otáčí proti mě. A i proti své byvalce... my jsme ty špatné. Bývá agresivní, ničí věci.. svou bývalou i mlátil u mě to nestihl asi. Nevime si s ním rady...prosím o radu ! Sám se léčit nepůjde. Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru a dotaz. Chápu Vaše znepokojení, jsou na místě. Z mého pohledu se situace jeví, jako velmi vážná.
Předpokládám, že Vy, ani bývalá maželka partnerka drogy neužíváte, protože jinak by byl požadavek na kohokoli, natož partnera, aby přestal užívat, snad chápete, bezpředmětný.
I tak bude jakkoli ovlivnit partnera velmi náročné. Pokud on sám nebude nakloněn situaci řešit, respektive nepřizná problém sobě, Vám, či někomu dalšímu, nepohne s ním ani buldozer, kdybyste se rozkrájeli na kousíčky.
Z kontextu čtu, že nemáte nastaveny mantinely, kam až necháte partnera zajít, respektive kam se necháte zatlačit a co všechno ještě jste ochotna "zkousnout", natož tyto mantinely držet a vyvodit z jejich překročení důsledky.
Často se stává, že se blízcí uživatelů stávají spoluzávislými, aniž by sami návykové látky užívali. Spoluzávislost je nemoc, kdy takto postižení přijmou partnerovy závislostní vzorce chování, přestanou žít vlastní život a žijí život jeho, se všemi negativními důsledky, kterou tato nemoc přináší. Bez odborné podpory a pomoci nedokážou z bludného kruhu vystoupit a s nejlepšími úmysly nevědomky umožňují partnerovi až bezstarostně pokračovat v užívání, nebo přímo podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti. Sami pak často trpí více, než samotní uživatelé drog.
Internetové poradenství má své limity. Pro účinné poradenství v kontextu a vhodnou intervenci, Vám doporučuji kontaktovat odbornou podporu a pomoc některého zařízení, které poskytuje bezplatné (i anonymní) služby partnerům, rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů návykových látek a vše s jeho pracovníky osobně probrat.
Nesejde na tom, jestli zavoláte do adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centra a domluvíte si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Co užitečného můžete pro sebe i partnera udělat. Kdo nedokáže pomoci sobě, nedokáže pomoci někomu dalšímu. To znamená, že tím, kdo v tuto chvíli potřebuje pomoci především, jste Vy.
Dozvíte se, jak s partnerem komunikovat, jak se chránit. Jak a jaké mantinely nastavit, jak držet, jak a co podnikat při jejich překročení. Také, jakých chyb se vyvarovat. Co je důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit partnerovu motivaci k pozitivním změnám. Můžete si vyjednat průběžnější konzultace, abyste byla pevnější v kramflecích a nezačala se rozpadat. Také, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas.
Váš přítel potřebuje léčbu závislosti, o tom není pochyb. "Ošetřit" a uzdravit se, však potřebujete i Vy. Vaše šance, začnete li včas, budou velmi příznivé.
U přítele, jak čtu, došlo nejspíš, vlivem drog, k nastartování psychické poruchy (nebo poruch), případně k rozvinutí, nebo prohloubení psychické nemoci, ke které mohl mít z nejrůznějších důvodů, předpoklady. Zřejmě prošel toxickou psychózou, nebo psychózami, což znamená, že může být nebezpečný sobě i okolí a při každé dávce, pokud se nestalo, zbláznit. V krajním případě nadobro, i kdyby následně žádné drogy neužil. Léčba psychické nemoci může být velmi obtížná, náročná a dlouhodobá, s rizikem, že se do konce života nemusí úplně uzdravit.
Člověk v toxické psychóze může způsobit řadu těžko napravitelných škod, v krajním případě ohrozit sebe i někoho dalšího na životě.
Není tedy na co čekat. Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kteréjho většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na bezplatné služby v okolí a dosahu, obratem pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu zařízení, můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
nebo přímo na Mapě pomoci serveru drogy-info:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
případně v databázi kontaktů Drogového informačního serveru (Hledání v organizacích):
https://www.drogy.net/databaze-kontaktu/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i příteli vše dobré, držím palce!
Amrit Sen