Kamarádka v léčebně
Nikajla
Dobrý den,
Moje kamarádka je nyní v protialkoholové léčebně. Konečně si uvědomila, že má problém a začala ho řešit.. Poprosila mě jestli bych jí tam nenavštívila, což já samozřejmě ráda udělám, ale chtěla bych se zeptat, jak s ní mám mluvit? Mám se některým tematům vyhýbat nebo dělat jakože se vlastně nic neděje?
Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Nikajlo,
díky za dotaz.
Navštívit kamarádku v léčebně je výborný nápad. Léčba bývá náročná, byť mívá i mnoho krásných momentů. Nemohu zde nezmínit před pár dny představený nový český celovečernmí film na téma závislosti na alkoholu a její léčby - Úsměvy smutných mužů.
Zpět k vám. Myslím, že recept na nějaké konkrétní chování není. Považuji za vhodné být při návštěvě připraven jak na to, že navštívený se mnou vůbec nebude chtít mluvit o svém problému, třeba i proto, že o něm celé dny mluví na skupinách. To však nevylučuje vaši případnou přirozenou zvědavost, co se vlastně v rámci léčebného pobytu děje a jak se vaše známé daří. Tvářit se, že se nic neděje, není třeba. Však se děje - vaše známá začala svůj problém konečně správně a kompetentně řešit. Za to zaslouží pochvalu a podporu. Nesnažte se suplovat terapeutické podněty. Nedávejte nevyžádané rady. Buďte přítomna - přijela jste navštívit kamarádku, která se konečně správně rozhodla začít bojovat o své zdraví. Když se bude chtít svěřit s něčím z minulosti, neodmítejte to, když nechcete, ale nenechte na sebe přenášet žádné odpovědnosti, ani za nějaké rozhodování. Prostě jen poslouchejte, případně odkazujte na přítomnou terapii. Tam je ten správný prostor k probírání palčivých témat.
Buďte přirozená a svá, buďte porozná. Není třeba se něčemu programově vyhýbat. Používejte přirozený rozum. Například je zcela na místě v případě úvah o budoucnosti nepopchybovat o nezbytnosti absolutní abstinence. Kontrolované pití, ke kterému se někdy závislí upínají, není v jejich silách. Tedy případné plány na budoucnost vaší kamarádky přijímejte a podporujte důsledně bez alkoholu. Ten nesmí být ani v dosahu. Rodina a vy - kamarádi, byste měli být solidární, v její přítomnosti alkohol nemít, ani nepít.
Stačí?
J.Chudomel