Spineni
Kalifonie
Dobrý den . Mám takový dotaz... Začnu asi tím.V roce 2016 jsem měla kamarády kteří občas brali pervitin. Ze zvědavosti jsem to vyzkousela taky pak příležitostně jsem tuto akci zopakovala,ale jen pri akcích za zábavou jako diskotéka nebo dj akce :)
V roce 2017 jsem lednu otehotnila. Samozřejmě jsem tyto akce už neopakovala! Po porodu jsem se už věnovala jiném věcem a na drogy ani nepomyslela jelikož jsem kojila tak bych tuto věc ani nevzala. Dítě je pro mě na prvním místě .Ale jeden večer jsme byli s přítelem bez dítěte a my šli se odreagovat a šli do klubu za známými. A tam nám to nabídli,jelikož přítel občas si dává kvůli práci tak nějak nepřemýšlel a dal si . Já jsem dlouho přemýšlela protože jsem si uvědomovala že já musím být ta zodpovednejsi,ale neodolala jsem a přijala to. Přítel slavil narozeniny a všichni tam byli v jiném stavu tak jsem nechtěla na ne koukat. Bylo to chvili po kojení takže jsem dostala první menstruaci a na oslavu těch narozenin jsme šli asi týden po skončení. Potom co jsem si sními dala pervitin tak druhý den jsem začala spinit prišlo mi to divné tak jsem si to vysvětlila tak že se mi to asi upravuje tak to tam asi má být jenomže menstruace pořád nikde a 14dni jsem takhle spinila tak mi to zaclo být divné a objednala se na gynekologie,řekla jsem co mě trápí a ona po chvíli těch informací jestli neberu drogy a já že ne jelikož jsem si dala jednou tak mi to nepřišlo důležité a hlavně jsem se bála říct pravdu kvůli memu dítěti. Nejsem fetacka ale socialku mít na krku nechci . Jednou někde ulitnete a už vás lidi soudi. No tak jsem řekla ne zkontrolovala delohu řekla že je v pořádku že to mohli způsobit antikoncepce. Tu mi vysadila a dala mi prášky na zastavení na 10dni a že pak mi přijde menstruace aby se mi to spravilo. Dobrala jsem prášky podle předpisů a asi za 3 dny přišla menstruace ta trvalá místo 7 dní 8 dní. A všechno v pořádku.No a o 4 měsíce později jsme šli na další akci se stejnou partou.. To jsem se teda nechala dlouho premlouvat ale nakonec jsem zase podlehla. A druhý den mi zaclo to spineni znovu říkám že to není možný když mi menstruace skončila ani ne před 12 dnemi. Zase jen lehke spineni jelikož jsem měla ještě platicko těch prášků tak jsem je na dva dny brala a přešlo to a za 3 dny jsem to dostala.. Takže jsem si uvědomila že to spineni je opravdu z toho pervitinu. Ale doktorce se to bojím říct protože nevím jaké by byli následky protože mám dítě a takové matky oni hodně soudi. Me dítě má všechno,já nefetuji ani se za feťáků nepovazuji ani před ani teď. Po kojení jsem to měla jen 2x takže si fetacka opravdu nepripadam a kdo by mě takhle soudil jen opravdu směšné. Ani já lidi nesoudim když si občas užijí i jinak,chci vám to vysvětlit jen s toho důvodu aby jsme mě nehazeli do těžkých případů kteří na tom opravdu jsou špatně a tech lidi znám dost ,na jejich úroveň bych neklesla.Jem vím jak se lidi dívají na matky co třeba huli trávu a už na ne volají socialku takže zpátky k věci..Ani před otehotnenim jen jsem si užívala protože jsem nebyla za nic zodpovědná ale teď je pro mě na 1 místě me dítě a za nic bych si to nepokazila. A když jsem si to dala mě dítě v přítomnosti nebylo. Hlídali prarodice byl to víkend takže když jsem si pro něj jela už jsem v tom stavu nebyla ale lidem to nevysvetlite ty vás hodí do jednoho pytle. Tak se na to chci zeptat anonymně. Výsledky tenkrát doktorce vyšly bez problémů jak vytery tak i ultratvuk takže si nedokážu vysvětlit to krvácení po styku s tím pervitinem. Tak se vás chci zeptat zda mi poradite jaký problém to může být? Jestli je závazné? Před otehotnenim se mi tohle vůbec nestavalo. Děkuji vám za odpověď. KALIFORNIE

Odpověděl: Amrit Sen
Kalifornie, zdravím Vás,
díky za důvěru. Je fajn, že máte starost o Váš zdravotní stav. Takto na dálku je velmi těžké odpovídat na dotazy tohoto typu, relevantní odpovědi Vám může poskytnout pouze lékař, po důkladném vyšetření. Ten by měl pro správné a časné stanovení diagnózy a léčebného postupu, vědět o všech okolnostech, které by mohly s potížemi souviset.
Pervitin a děloha matky:
Pervitin způsobuje periferní vasokonstrikci, tachykardii matky a zvýšenou irritabilitu dělohy. Výrazná vasokonstrikce způsobuje snížení průtoku v děložní tepně, zvýšení vaskulární rezistence...
Co je na bíledni, že Vám Váš organismus vyslal jasnou zprávu o tom, že pro Vás drogy nejsou to pravé a nevezmete li ji vážně, těžko můžete očekávat jejich nápravu, naopak spíš jejich prohloubení, nebo vznik dalších, nejen zdravotních problémů.
Porod i kojení jsou pro ženu a nastavení organismu velkou změnou, není se tedy co divit, že reaguje na užití pervitinu jinak, než dříve.
I jednorázové užití pervitinu zatěžuje organismus, tělo i psychiku, brání imunitnímu systému fungovat, jak by měl. Navíc, ať už kojíte, či ne, změny, které se odráží na Vašem chování i vztahování k němu, dítě vnímá a cítí, a to i v době, kdy už nejste akutně intoxikovaná.
Co jsem z Vašeho dotazu nedokázal vyčíst, jestli kojíte. Pokud ano, znepokojuje mě, že se neptáte na vliv užívání drog, respektive pervitinu, na mateřské mléko a zdraví dítěte. Také to, že si nedokážete v době, kdy máte doma miminko, pervitin odříci napovídá, že je Váš vztah k pervitinu na pováženou. Nemoralizuji, snažím se jen pragmaticky upozornit na to, že jste ohrožena závislostí, bez ohledu na to, jak často v současnosti užíváte, nebo jste užívala.
Pervitin má mimořádný závislostní potenciál, doporučuji si přečíst:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Apeluji na Vás, kojení, péče o miminko a užívání drog, včetně pervitinu, nejdou dohromady a bylo by smutné, kdybyste kvůli němu miminko "odstavila". Předpokládám, že víte, nakolik jsou pro zdravý vývoj dítěte kojení a láskyplný, něžný kontakt důležité.
Pervitin se do dětského organismu kojením přenáší a na kojence působí. Nechce se mi rozepisovat o všech rizikách, ani spekulovat o tom, co všechno by se mohlo dít, ale budiž:
Pervitin, který se kojenci dostane přes matku do organismu může způsobit nespavost, neklid, hyperaktivitu, potíže s příjmem potravy, respektive mateřského mléka. Může zvýšit, později naopak snížit krevní tlak, vyvolat zvýšenou, případně sníženou tělesnou teplotu, poruchy dýchání, křeče a koma.
Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Projevuje se přítomností hypertonu, irritabilitou, bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - četné studie zaznamenaly neurobehaviorální a vývojový deficit u dětí vystavených in utero účinkům stimulačních drog. Další zaznamenané známky intrauterinní expozice jsou zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy, nekrotizující enterokolitidy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte.
V každém případě byste určitě neměla od užití pervitinu kojit minimálně 48 hodin. Dítě pak bude odkázáno na náhradní výživu, která ač postrádá přirozené kvality mateřského mléka, včetně nejpřirozenějšího kontaktu s matkou, bude pro dítě bezpečnější a zdravější, než mléko kontaminované pervitinem, případně na předem připravenou zásobu zachlazeného mateřského mléka. Negativní dopad na kojence netkví jen v samotném působení drogy, ale také v náladě a kondici matky. Nepřirozený stav a atmosféra intoxikované nejbližší osoby, na kterou je bezbranné miminko zcela odkázáno, se také na dítě přenáší a způsobuje mu trápení. Užití pervitinu kojící matkou také může snížit tvorbu mateřského mléka, nehledě na to, že je velmi snadné pod vlivem pervitinu opomenout všechny povinnosti, které miminku náleží, včetně intenzivního láskyplného a něžného kontaktu.
Matka zpravidla odmítá všechna ohrožení dítěte, je li to v její moci. Pokud se nedokážete pervitinu zříci, ať už jsou Vaše minulé, či současné zkušenosti s užíváním drog jakékoli, a jste ochotná připustit kvůli pervitinu byť jen sebemenší ohrožení dítěte, měla byste přemýšlet o tom, jestli nepotřebujete svůj vztah k drogám řešit. Pokud ano, ozvěte se, můžeme se věnovat tomu, co s tím a jak Vám pomoci.
K tématu kojení versus pervitin a další drogy:
http://www.drogovaporadna.cz/dotazy/23570/vstrebatelnost-drogy-materske-mleko.html
https://www.emimino.cz/diskuse/nasledky-uzivani-drog-v-tehu-a-behem-kojeni-na-dite-298081/
http://rodina-deti.doktorka.cz/kojeni-a-leky--navykove-latky-a-jedy/
https://www.babyweb.cz/drogy-alkohol-v-tehotenstvi
Přeji Vám vše dobré, mějte sebe i miminko ráda.
Hodně štěstí, buďte opatrná, Amrit Sen.