bolesť srdca pri užívaní pervitínu
Coraline
Dobrý deň,
Mám 19 rokov a cca 3 mesiace užívam pervitín a občas aj extázu, či už v "čistej" kryštalickej forme alebo v tabletkách, kde sú aj prímesy. Zo začiatku to bolo nepravidelné, no hlavne za posledný mesiac som mala pervitín cca 2krát každý týždeň a extázu som mala za posledný mesiac 3krát. Posledný mesiac som mala po každom užití "problémy" so srdcom. Je to zatiaľ len môj subjektívny pocit, pretože u doktorky som s tým zatiaľ nebola. No vždy hlavne v dobe dojazdov pociťujem tlak na hrudi, pichanie pri srdci, zhoršené/sťažené dýchanie,srdce mi bije chvíľu veľmi rýchlo a zrazu neprirodzene spomalí(aj na dojazdoch) a tlak na hrudi pretrváva zväčša 3-5 dní od posledného užitia pervitínu (hore spomínané problémy so srdcom pociťujem už aj v dobe užitia pervitínu, nie len pri dojazdoch), pri emku je to kratšie. Moja otázka teda znie, či by ste mi vedeli poradiť o čo by mohlo ísť? Bežné testy krvi ako biochémia a krvný obraz podstupujem pravidelne a na EKG som bola cca pred 2 mesiacmi a bolo v poriadku, no v tom čase som neužívala tak často pervitín. Vždy si zmeriam aj tlak v čase, keď mám dané ťažkosti a je v poriadku. Neviem teda, či ide len o psychické "vsugerovanie" si nejakého "problému" alebo je tu aj reálna šanca, že môže ísť o srdce.
Vopred ďakujem za odpoveď.
S pozdravom Karolína.

Odpověděl: Markéta Kordová
Karolíno, dobrý den.
Na Váš předchozí dotaz ohledně interakcí zcela záměrně nereaguji, bude na něj odpovídat kolega PharmDr. Zbyněk Oktábec, Ph.D. et Ph.D., hned jak mu to jeho časové možnosti dovolí, děkujeme za pochopení.
Na dálku nelze úplně přesně odhadnout a také bez vyšetření lékaře, co se s Vámi skutečně děje. Zda jde nějaký somatický problém nebo zda zaútočila psychika.
Stavy, které jste popsala, nejsou zase až tak neobvyklé. Pervitin (a stimulanty vůbec) působí anxiogenně, to znamená, že mohou navodit úzkost a strach bez toho, aby k tomu měla dotyčná konzumující osoba dispozice. Často slýcháváme od klientů podobné popisování prožívání ,,dojezdů", nebo i období po delším vysazení. Mnohdy jsou tyto stavy opravdu tak silné, že daná osoba skončí v péči lékaře, protože má pocit, že nemůže dýchat, silně vnímá své srdce (tep, rytmus). Někdy se tímto vlivem silné úzkosti dostanou až do tetanické křeče, která se moc nedá ovládnout vůlí i přesto, že si dotyčná osoba uvědomuje, že je tento stav přivolán úzkostí nebo jinou nepohodou.
Pokud má konzumují osoba, úzkostné stavy ještě před tím, než začne pervitin užívat, je tam pravděpodobnost nástupu o to větší. Dalšími konzumacemi tyto stavy po té sílí na intenzitě. Stavy prožívají tak silně, že se bojí o svůj život. Většinou je tyto obavy dovedou díky nepříjemnému prožívání a silné obavě o život, k abstinenci.
Pokud by ve Vašem případě šlo o tento problém, bylo by na místě zvážit, zda další konzumace podstupovat. Další užití bude s největší pravděpodobností nepříjemné stavy už jen prohlubovat. S délkou abstinence by se postupně mělo vše srovnat. Ale je třeba abstinenci udržet. Při dalších konzumacích se tyto stavy většinou ihned vrací zpět.
Doplňte vitamíny, minerály, vyváženě a pravidelně se stravujte, dodržujte pitný režim (ne alko, ne colu, ne kávu, ne energydrinky). Můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně.
Stačí to v tuto chvíli takto? V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
Mějte se zatím hezky, držím palce!
S pozdravem, MK