Závislost na kokainu
Tara
Syn užívá kokain, čím dál více. Prosím , poradˇte , jak mu pomoci. Izoluje se zcela od rodiny.Nepracuje, neplatí sociální, zdravotní pojištění.
Nedá se s ním komunikovat.Je podrážděný, nechce nic měnit.

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Taro,
vnímáme, že Vám na synovi záleží. Trápíte se jeho situací a ráda byste mu pomohla. Je dobře, že jste se na nás obrátila. Stejně tak, jako by potřeboval odbornou pomoc syn, může být prospěšná i pro Vás samotnou. Pokud byste stála o bezplatnou nezávaznou konzultaci s odborníky z adiktologických služeb, napiště odkud jste a my Vám zašleme kontakty na služby, které máte poblíž.
Píšete, že syn užívá kokain a užívá ho čím dál více. To je bohužel u této návykové látky celkem běžné. Závislost na kokainu se vyvíjí velice rychle. Nástup tělesného i psychického stimulačního účinku je prakticky bezprostřední a velmi intenzivní a navíc vzhledem k relativně krátkému účinku dochází obvykle k aplikaci několikrát denně. U člověka, který dlouhodobě užívá kokain, se může v chování a prožívání čím dál častěji objevovat hrubost a agresivita a k tomu celá řada tělesných nežádoucích účinků. Během "dojezdů" a časových úseků, kdy člověk není pod vlivem, se u nej může v menší či větší míře objevovat emoční nestabilita, depresivní myšlení, špatná nálada, sklíčenost apod. Komunikace s takovým člověkem pak může být více než obtížná, tím spíše, pokud se jedná o člena rodiny a vztah je obohacený o citová pouta.
Lidé, jejichž závislost postoupila dále a hlouběji, se často přestávají chovat odpovědně jak ke svému okolí, tak sami k sobě. Hodnotový žebříček se jim přeskládá a na jeho vrcholu je droga a vše s ní spojené. Vše ostatní, včetně důležitých věcí, jako jsou rodinné vztahy, zaměstnání, placení pojištění apod., bývá kvůli závislosti přehlíženo a zanedbáváno.
Píšete, že syn nechce nic měnit. Pokud tomu je skutečně tak, věřte, že tento stav nepotrvá věčně. Dříve nebo později syn pravděpodobně dospěje do bodu, kdy již nebude chtít pokračovat v dosavadním způsobu života, který škodí jak jemu, tak jeho okolí.
Kolik je synovi let? Má partnerku a děti? S kým bydlí? Jak často se vídáte? Byl již někdy v léčbě závislosti? Docházel někdy za nějakým odborníkem kvůli závislosti nebo duševním potížím?
S kým z Vašeho okolí můžete situaci sdílet? Kde můžete hledat podporu? Stála byste o konzultaci z nějakým odborníkem?
S pozdravem
Jiří Tupý