syn přítelkyně je na pervitinu
Dubová Palice
Dobrý den,
potřeboval bych radu, či spíše ujištění, jestli správně postupujeme v případě syna mé přítelkyně. Je mu 31, je otec čtyřleté holčičky a nedávno jsme se dozvěděli, že bere už léta pervitin. No, dozvěděli, podezření jsme měli už dávno. Výkyvy nálad, zvracení, pracoval hlavně v noci, téměř nespal. Jeho nálady a názory byly úplně zcestné, obviňoval všechny za své problémy. Přítelkyně vlastní dům, ve kterém žila s druhým synem a jeho rodinou. Starší syn si tam postavil dílnu, aby opravoval auta a nasliboval ji tehdy hory doly, jak to bude super. Jeho feťácké chování však spíše zapříčinilo, že mladší syn se se svou rodinou odstěhoval a přítelkyně se přistěhovala ke mně. Od té doby je starší syn na domě sám, akorát si tam vodí svou malou dcerku na víkend a bojuje se svou bývalou partnerkou, která ho asi před rokem vyhodila. Začal si holit hlavu, byl zlej až sprostej. Přítelkyně nechala odpojit elektriku, protože neplatil, a přestala mu dávat peníze. On, na oplátku, byl na ní zlý a snažil se jí přesvědčit, aby mu elektriku zase zapojila.
Pokud bych ho měl nějak charakterizovat, umí až mistrně vzbuzovat v jiných lidech lítost. Věčně obtěžoval mladšího bratra a jeho rodinu až nakonec všechny ukecal a přítelkyně mu elektriku nechala zavést. Opět jen slibuje, jak půjde do Německa vydělat. Byl tam jen den a hned se vrátil. Nyní je už pomalu léto a on se pořád nikam nepohnul. Do domu si tahá různé kamarády, nejspíše také feťáky.
Faktem je, že má přítelkyně se cítí být na vše sama, protože její druhý syn, který se léčí na psychické problémy, které se mu zhoršili soužitím s jeho bratrem feťákem, se od všeho snaží distancovat. Její bratři a sestra se do celé věci nechtějí moc zapojovat. A tak, když jsme před měsícem získali potvrzení, že opravdu její syn fetuje, přijali jsme rozhodnutí. Dům je v prodeji, elektrika se odpojí, protože ji neplatí a musí se vystěhovat a to ještě teď v létě, dokud je teplo. Na oplátku jsme dostali jen další výhružky fyzickým násilím, a já se i obávám toho, že na nás později zase zkusí tu jeho taktiku chuďáčka, kterému jen ubližují.
A tak se vás ptám, jestli děláme správně, že jej přítelkyně vyhodí z domu? Existuje jiná varianta, když odmítá léčbu? Jak se má přítelkyně vyrovnat s tím, že spolu se synem nejspíše ztrácí i svou vnučku, protože je s její matkou rozhádaná a máme podezření, že pervitýn bere taky. Co může udělat proto, aby nepřišla o druhého syna, který ji má za zlé, že se snažila staršímu více jak rok pomoci postavit se na vlastní nohy?
Máme hodně hodně otázek, ale žádné odpovědi a bojíme se, že on naplní své výhružky a dům podpálí. Co máme dělat? Jsme už z toho unavení a zoufalí. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
chápu, že máte v takové situaci spoustu otázek, jistě by jich bylo i víc, kdyby byl prostor. Myslím, že by bylo dobré probrat vše podrobněji, osobně, tedy nejlépe v nějakém centru, kde se věnují právě pomoci rodinám závislých. Pokud byste nevěděli, kam se obrátit, ráda Vám nějaké kontaky zašlu, když napíšete, kde by to mělo být.
Přesto se vrátím k některým Vašim otázkám...jestli nemá přítelkyně ztratit mladšího syna, stane se to spíš proto, že nebude dál dělat nic, než že teď něco podnikne. Tím by naopak mohla splnit přání mladšího syna přestat se konečně starat o toho staršího. Nejkomplikovanější mi připadá otázka vnučky, tam je potřeba velké opatrnosti, pokud byste měli podezření, že užívají oba rodiče. I kdyby jen otec, pak je potřeba zvážit, jestli je pro ni bezpečné trávit s ním víkendy, kdy se tam pohybují různí lidé. Pokud byste totiž měli podezření, že je vnučka v ohrožení, měli byste o tom jednat s Odborem pro péči o dítě, který by celou situaci prošetřil. Je to ale samozřejmě velký zásah a rozhodně bych ještě vše probrala podrobněji, jak jsem psala výše.
S pozdravem
Jana Žáková