řízení a marihuana
Řidička
Děkuji za odpověď. Neformulovala jsem svou otázku přesně...
Trápí mě, zda jsou pravidelnou konzumací marihuany ovlivněny schopnosti řídit a není větší riziko autonehody. Zda nejsou např. zpomalené reakce, problém se soustředit...
Pokuta a s tím související jsou samozřejmě nepříjemné, ale bezpečí mě zajímá na prvním místě.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
ono jedno s druhým souvisí.
Ale tedy k bezpečnosti. Pokud užívá člověk pravidelně, stejné množství, žádné okolnosti neovlivnili jeho metabolismus apod. pak nejspíš budou jeho schopnosti ovlivněny ráno (cca 8-10 hodin od užití) po večerním jointu minimálně. Přesto to vyloučit nelze. Na internetu kolují různé články např. od J.X.Doležala - např. zde, který uvádí, že by řízení po 4-6 hodinách mělo být v pořádku. Bohužel však nikde neuvádí studie, ze kterých vychází. Nemohu tedy jeho informace potvrdit. Některé výzkumy jasně ukazují, že chronické užívání má efekt na kognitivní funkce uživatele i řadu dní po vysazení.
Jedna z důvěrychodných studií je k dispozici např. zde. Z ní vyplývá, že někteří chroničtí uživatelé (jsou tam uvedené různé podoby oné chroničnosti) se skutečně dostanou i po 4,5 hodinách na hladinu 2ng/ml. Nicméně není tomu tak u všech, výsledky hodně variují v závislosti na individuálních proměnných. A z výzkumu je jasně vidět, jak komplikovaná odpověď je. Mnohem větší pravděpodobnost negativního výsledku máte po 24 hodinách a ani ty vám nedají jistotu, že dotyčný bude řídit bezpečně. Studie možná působí na první pohled nesrozumitelně, ale zkuste se tím prokousat. Podívejte se hlavně na tabulku, hladiny v grafech a kapitoly Výsledky a Diskuse a závěr.
Je to tedy tak, že vyhodnocení situace a zvážení rizik je na každém z nás, tedy na vás, vašem pocitu a zkušenostech.
Pomohla jsem?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.