Noční pomočování
Johanka
Dobrý den, prosím nevím co mám dělat. Jedná se o přítele (25let) mé dcery (22 let), který u nás bydlí. Vím že kouří marihuanu, dle jeho slov prý umírňuje, ale abych pravdu řekla, že se mi to nelíbí, už to jsou drogy, i když to omlouvá, že dneska kouří každý. Moje děti nemají k těmhle věcem sklon a proto se i divím, že mu to moje dcera trpí. Nejhorší je, že mám podezření, že přítel dcery asi i něco šňupe. Při praní jsem mu v kapse našla kreditku a asi sedmi centimetrové plastové brčko. Také jsem si všimla, že mívá jakoby otlaky od brýlí na kořenu nosu, ale brýle nenosí. Když jsem se ho na rovinu zeptala, co to má vše znamenat, tak mi vše popřel, protože ví, jaký mám názor na drogy. Nejhorší je, že teď se třikrát po sobě v noci pomočil. Stalo se to asi s měsíčním odstupem a můžu vám ze srdce říct, že to není příjemná situace. Po prvním pomočení jsme dceři koupili novou matraci, ale teď už to odmítám, protože nejsme tak bohatí, aby jsme mohli kvůli cizímu člověku kupovat každý měsíc novou matraci. Dcera ho ještě k tomu omlouvá, že prý to má asi od ledvin a že by poznala, kdyby něco bral. Sama se léčím s potížemi ledvin, vím co to je kolika a i potíže s nimi spojené. Prosím, může to pomočování souviset s kouřením marihuany a nebo s nějakým tím šňupáním? Jak se mám k celé této situaci postavit a jak vysvětlit dceři, že to není vhodný partner do života? Má problém setrvat ve stálém zaměstnání, za čtyři měsíce co u nás bydlí už vystřídal tři a z toho je každou chvíli nemocný a nebo ho něco bolí, stále si stěžuje na pálení žáhy. S námi moc nekomunikuje a přitom si myslím, že jsme normálně fungující rodina a děti jsou pro nás vším. Tím nemyslím, že jsou rozmazlení a že si můžou dělat co chtějí. Máme nastavená pravidla a těch se držíme. Moc děkuji za odpověď a ve skrytu duše doufám, že se třeba mýlím.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
bohužel Vám nemůžu dát jednoznačnou odpověď. Že kouří marihuanu, to víte. V současné době se marihuana až za takový problém nepovažuje. Horší je, že partner Vaší dcery si není schopný najít trvalé zaměstnání, ať už z jakýhokoliv důvodu, že uplně sociálně nefunguje a pravděpodobně i finančně. Může to být kvůli drogám, ale i nemusí. Chápu, že se Vám to nelíbí a že chcete pro dceru to nejlepší, jako každá matka, ale Vaše dcera je zamilovaná a sama víte, že ve fázi zamilovanosti člověk nevidí negativa a všechno tomu druhému omlouvá. Tak to prostě je.
Co se brčka a kreditky týče, opět může to být kvůli drogám, ale nemusí. Z drog, které se můžou šňupat mě napadá hlavně pervitin a kokain. Heroin taky lze, a pak různé halucinogenní a taneční drogy, i když to není moc běžné. Nikde se nepopisuje, že by kouření marihuany nebo užívání pervitinu či kokainu způsobovalo pomočování. Jedině, pokud by několik dní a nocí díky stimulantům nespal a pak usnul tak tvrdě, že se nevzbudí a pomočí se. Hodně časté je pomočování při nadměrném pití alkoholu!
Pokud si chcete být jistá, můžete se zkusit s dcerou a jejím přítelem domluvit, jestli by nebyl ochotný se nechat doma otestovat na přítomnost drog. Orientačné testy se dají běžně koupit v lékarně, testuje se z moči. Ale je to zásah do soukromí, může s tím nesouhlasit i když by drogy nebral. Na druhou stranu jsem pochopila, že bydlí u Vás, takže nějaké pravidla by měl dodržovat, když je to Váš dům. Můžete si testování dát do podmínky jeho setrvání u Vás, ale je možné, že Vám to nejenom on, ale i Vaše dcera bude mít za zlé. Co se matrace týče, ať si dcera koupí nepromokavý potah na matraci, abyste zbytečně nevyhazovala peníze na novou matraci, předpokládám, že její přítel Vám na ni nepřispěl.
Pokud budete mít další otázky, doporučuju se obrátit na poradnu pro rodiče SANANIM, kontakt najdete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
S pozdravem,
VP