Marihuana
Missa
Dobrý den,
v minulosti jsem zhruba tři roky intenzivně užívala pervitin a možná ještě víc kouřila marihuanu. Nicméně teď už pět let žádné tvrde drogy neberu a trávu jsem také asi dva tři roky neměla. Jsem celkově hodně úzkostný člověk, ktery by se měl těmto věcem vyhýbat obloukem. Před dvěma dní jsem měla takový nápad, že trávu opet zkusím. Jednorázové. Měla jsem sice jen opravdu malé množství, ale byl to pro mě strašně nepříjemný zážitek. Silene stavy úzkosti a nepříjemné pocity. Navíc jsem měla hrozně výčitky a proklinala jsem se, že si takhle ničím tu psychickou stabilitu co jsem si budovala. Jde o to, že je ti dva dny a já se stále necítím dobře. Jako bych to nebyla já a jako bych se už nikdy, neměla cítit jako dřív. Připadám si jako blázen. Můžete mi prosím poradit co s tím? Navíc se za to hodně stydím...

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Misso,
a díky za důvěru.
Nejspíš je to přesně tak, jak sama píšete. Jste hodně úzkostný člověk a proto by pro vás bylo lepší se podobným věcem vyhýbat obloukem. Mohlo se stát, že i jednorázové užití nepatrného množství spustilo vaši úzkost naplno. Místo toho, abyste si stav zhulenosti užila, nastoupila úzkost a nepříjemné stavy. Je dost dobře možné, že se teď sama tak trochu točíte v kruhu a svou vlastní úzkostí nepříjemný zážitek protahujete a prohlubujete. Možná by vám v tuhle chvíli pomohlo si o všem v klidu s někým popovídat. Máte někoho, kdo je trpělivý, naslouchá vám a věříte mu? Nemusí to být nutně někdo z rodiny, ale třeba i někdo z pomáhajících profesí - psycholog? Máte s něčím takovým zkušenost?
Pokud by se stav nelepšil, nejspíš by bylo rozumné najít někoho, kdo vám s přetnutím toho kola pomůže - nejlépe nějaký poradenský pracovník, psycholog, psychoterapeut, pokud by nepomohl rozhovor, pak nejspíš psychiatr, resp. farmakoterapie, tedy krátkodobé nasazení léků. U podobných stavů je velmi důležité nenechat je přejít do chronického stadia. Nedojít do fáze, kdy si na ně svým způsobem zvyknete, přizpůsobíte jim svůj život a berete je jako jeho součást. Často se tyto stavy prohlubují nebo na sebe nabalují další potíže, a v případě, že se včas nezastaví,a přejdou do chronicity, velmi obtížně a zdlouhavě se léčí. Často se pak lidé neobejdou bez dlouhodobého užívání léků (farmakoterapie) a psychoterapie.
Co vy na to? Víte, kde byste mohla případnou pomoc hledat? Nebo už se vám ulevilo? Určitě bych nečekala s vyhledáním pomoci více než týden, přeci jenom i lékaři nebo psychologové mají své čekací lhůty.
Budu ráda, když dáte vědět i v případě, že už se vám ulevilo.
Doufám, že vám odpověď alespoň trochu pomohla. Pokud byste potřebovala kontakty, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.