Jak se chovat a pomoc závislému na drogách
Katka
Dobrý den, prosím pěkně co byste poradili mámě, které doma zůstal bydlet syn drogově závislý a nechce nastoupit léčení. Je to táta mé dcery (5 let), je mu bude 42 a cca posledních 5 let užívá pervitin v kombinaci s marihuanou, kterou už užíval i dříve. Několikrát přišel o zaměstnání, takže jsem brzy po narození dcery musela nastoupit zpět do zaměstnání ve snaze nás uživit a splácet hypotéku, přestal fungovat jako manžel, táta, a přes všechny snahy celé rodiny se nepodařilo udržet dům na hypotéku a nakonec ani manželství. Už druhý rok tedy bydlí u jeho mamky a já s dcerou jsem se odstěhovala ke svým rodičům. Zpočátku jsem se snažila udržovat náš kontakt a navštěvovala ho s dcerou u jeho mamky, ale bohužel docházelo ke konfliktům, takže jsme se rozhodli dále návštěvy neuskutečňovat. Podala jsem návrh na svěření dcerky do mé péče a žádost o rozvod. K soudům se ani jednou nedostavil. Dle jeho mamky neotvírá obálky. Nicméně jsem ho v SMS informovala, že žádosti podávám. Čas od času mě kontaktoval SMS, že chce hned vidět dceru, ale jeho snaha to realizovat nepřesáhla rovinu SMS většinou vydírajících psychicky někdy i ve stylu sebepoškozování. Dcera mi byla svěřena, rozvod nyní čerstvě dotažen. Po celou dobu se stýkám se zbytkem jeho rodiny a nejvíc s mamkou. Ta ho opakovaně snaží zachraňovat pod nátlakem emocí a mateřských citů, kdy se nemůže dívat a jen přihlížet, jak je na tom špatně. Vymýšlí jak mu pomoci a jen nepřihlížet. Stále mu pere, uklízí zaneřáděný pokoj a někdy i vaří a nakupuje jídlo. Snaží se vyhýbat větší konverzace, neboť ta často vedla k velmi vyhroceným konfliktům. . . bojí se ho a bojí se, aby se nestalo neštěstí. Pokusila se mu několikrát zprostředkovat kontakt s naší dcerou, se kterým už nyní nesouhlasím. Nikdy to nebylo z jeho vlastní iniciativy v podstatě mu jí přivezla, starala se o ní a on jen pasivně přihlížel, bez snahy se o ní postarat. Jen ve stylu chvilku “pomazlit” a střídat to se spaním. Na to jak strašně jí chce vidět, a nemůže bez ní být, jí ani nakupuje žádné dárky k narozeninám, Vánocům, svátku, ani nepřeje za poslední nejvyhrocenější rok. Je mi jeho mamky líto, ráda bych jí pomohla, ale dle mého není jiná varianta než jeho léčba pro drogově závislé, kterou on ale odmítá. Byla mu doporučena i psychiatrem. Chtěla by mu pomoci dalšími kontakty s dcerou, neboť je mu po ní smutno. Ale mě přijdou setkání s ním už spíše na škodu. Nyní se po delší době, dvakrát viděli při cestě ze školky, ale v jeho chování a přístupu k problémům to nic nezměnilo. Stále pervitin užívá (vdechuje nosem, přidává do jointů) Nechci jí jako laik hloupě radit, ale mě už jakákoliv konverzace s ním přestala připadat účelná. Vše už bylo řečeno, všechny druhy pomoci od rodiny dostal i když z mého pohledu zpětně, je jakákoliv pomoc spíš kontraproduktivní. Vždy jsme z toho pro něj vyšli jako špatní my a on je vlastně v pořádku. Já se s tím i přes rozvod samozřejmě stále trápím. Snažím se už na výhružné SMS typu, že si něco udělá, vůbec nereagovat, ale nejvíc mě trápí zoufání jeho maminky. Musí to pro ní být strašné, takže se snažím jí vždy vyslechnout. Poradili byste nám prosím, jak se k tomu postavit, co s ním podniknout, aby se konečně uskutečnilo jediné neuskutečněné a to léčba?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
myslím, že situaci odhadujete velmi správně. Váš bývalý manžel by po takové době zřejmě potřeboval léčbu, ale aby do ní nastoupil, muselo by ho k tomu něco dotlačit. Pokud se o něj matka stále stará, nemá jediný důvod, proč to udělat. Dokonce se jí daří občas Vás i přesvědčit, abyste k úlevě jeho špatných pocitů propůjčila dceru. V tom bych se snažila být na straně dítěte - co je pro něj dobré? Opravdu je pro ni dobré vidět otce v takovém stavu? Dítě těžko chápe výkyvy nálad, chvilkovou přítulnost a pak nezájem. Myslím, že je to pro ni spíš stresující než přínosné. A to je asi to důležité. Jemu kontaktem nijak neprospějete a jí to spíše ubližuje.
Bohužel to často bývá tak, že dokud rodiče nepřestanou s - jak sama píšete - kontraproduktivní pomocí, nezmění se nic. Je to pro ně vždy velmi složité, ale je třeba se odhodlat a přestat mu umožňovat pohodlný život s drogami.
Nejlepší by bylo, kdybyste posla tchýni do nějakého poradenského centra pro rodiny uživatelů, případně tam s ní šla i Vy, aby měla oporu a abyste sdělila i svůj pohled na věc. Tam by mohla s někým nezávislým situaci probrat a snad by našla i způsob, jak z ní ven - když ne hned pro syna, tak alespoň pro sebe.