Prestat s kourenim marihuany po vice nez 25 letech
Kopriva
Dobry den,
treba mne budete moci nekam nasmerovat.
Uz vice nez 25 let temer denne kourim marihuanu. Neuzivam jakekoli jine drogy, jsem 100% abstinent, sportuji, ziji troufam si rict (az na tu travu) velice zdrave. Mam spousty konicku, narocnou ale materialne i naplni velmi uspokojujici praci, fungujici rodinne zazemi etc. Netrpim zadnymi v souvislosti s uzivanim jakymikoli psychickymi nebo fyzickymi obtizemi ci diskomfortem a troufam si rict, ze kondici mam celkove lepsi nez rada lidi, kterym bych mohl byt otcem.
Marihuanu uzivam v podstate kazdy vecer formou jointu smichanou s tabakem nebo z malicke dymky. Kourim ji minimalni mnozstvi, to, co jini vykouri v jedne davce, mne staci na tyden.
Dovod ke koureni je jen jeden, velice jednoduchy, ale nevim si rady s jeho resenim. Od detstvi jsem mel problem s usinanim a uvedenim se vecer do klidu a marihuana tenhle muj problem az zazracne leci. Zakourim si, prectu si par kapitol knihy, divame se na film, zahrajeme si hru, povidame se a mohu jit spat a vim, ze prakticky okamzite usnu. Kourim pouze sam a pouze takto vecer, bez vyjimky.
Duvod prestat mam jediny: uzivani formou koureni nepovazuji za zdrave
Je mi jasne, ze bych marihuanu mohl nahradit uzivanim hypnotik (nebo snad alkoholu?), ale to bych vymenil jednu psychickou zavislost za (v lepsim pripade) jinou, destruktivnejsi. Jine formy uzivani marihuany mi nejsou prijemne (v jidle) nebo neposkytuji kyzeny relaxacne-uspavaci efekt (vaporizer).
Neexistuji pro takovyto specificky pripad nejake osvedcene terapeuticke postupy nebo podpurna lecba, ktera je v CR dosazitelna nebo nekdo, kdo by se podobnymi pripady zabyval? Otazka tedy, zda je to vice problem ediktologicky nez spankovy/terapeuticky.
Dekuji za pripadne rady i ochotu a erudici, s jakou tu odpovidate lidem s mnohem zavaznejsimi problemy, nez je ten muj.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Tomáši,
píšete, že 25 let užíváte marihuanu pravidelně téměř každý večer kvůli navození spánku. Jiné formy užití vám nevyhovují, resp. nemají ten kýžený efekt.
Nepíšete více o tom, jak dlouho jste zkoušel jiné varianty. Není mi jasné, jak jste na tom s užíváním nikotinu. Ani jestli jste zkoušel užíval pouze samotnou marihuanu, ať už skleněnkou nebo vaporizérem.
Vysadit cokoli po 25 letech denního užívání nebude nejspíš jednoduché. Je možné očekávat, že se vrátí původní obtíže. Zároveň bych se ale nedivila, kdybyste měl už dopředu z jejich návratu obavy, byl kvůli tomu úzkostný a následně tím problémy s usínáním ještě podpořil. Lidé se tak snadno dostávají do začarovaného kruhu. Pomoci s nimi může například terapie, nebo farmakoterapie - tj. pomoc psychiatra.
Zároveň vnímám, že se snažíte žít zdravě. A stejně jako vy věřím tomu, že vyměnit marihuanu za návykové léky na spaní nebo alkohol, není nejlepší volba. Existují i léky, které pomáhají navodit zklidnění a spánek a jsou z řad nenávykových antidepresiv nebo nenávykových melatoninových hypnotik. To už by však byla otázka na doktory. Při rozhovodování by to chtělo zvážit jak rizika, tak zisky, všech dostupných variant. Zároveň je možné vyzkoušet fytoterapii v podobě meduňky nebo i dalších bylin. I to by však chtělo naplánovat a připravit. Efekt jisto jistě nebude zcela stejný jako u marihuany, ale nejspíš by vám to pomohlo překonat nejhorší. Nejspíš bych pak hledala psychiatra, který se věnuje i adiktologii (tedy závislostem), není mu cizí fytoterapie (užívání bylin).
Pokud jste měl problémy se spaním už v dětství (z dotazu není jasné, kolik vám je let, ani jak dlouho a jakými způsoby jste tento problém od dětství zkoušel řešit), může jít samosebou původně i o problém psychického rázu. Možná by tenkrát pomohla terapie, možná by pomohla spáková laboratoř. To už je ovšem spíše do osobního kontaktu a na delší dobu, přeci jenom se bavíme o něčem, co se dělo před 25 lety a více.
V případě vysazení marihuany mívají lidé problémy s usínám a navíc se jim většinou začnou zdát sny - často velmi živé, intenzivní, někdy i noční můry, budí se opocení. Několik dní i týdnů bývají ze spánku překvapení - sny se jim zdají po řadě let bezesných nocí. Většinou bývají unavení, nevyspalí. To se ale většinou po pár týdnech srovná, usínání se zlepší, spánek se prohloubí, zklidní a zvýší se jeho kvalita, člověk se probouzí odpočatý. Ale nějakou dobu to trvá.
Otázka je, co by se stalo s vaším spánkem po vysazení. Jak by vypadaly problémy s usínáním po déledobějším vysazení, kdy už byste je přičítal spíše problému se spánkem a nikoli důsledkům vysazení marihuany. Pokud by i tak problémy s usínáním přetrvávaly, stálo by za úvahu kontaktovat spánkovou laboratoř.
Otázkou pro mě zůstává, jestli je pro vás reálné bez podpory psychiatra marihuanu vysadit. Mít pocit, že jsem se několik dní pořádně nevyspal, bývá často jeden z důvodů, proč se lidé k marihunaně vrátí. Je pro vás vůbec přijatelná představa, že byste se do pokusu, který s sebou nese nejspíš několik dnů až týdnů problémového usínání, a navíc není jisté, že to nakonec přejde, vůbec pustil?
Pokud byste do něčeho takového jít chtěl, pak bych skutečně doporučovala kontakt s psychiatrem, se kterým byste potíže průběžně konzultoval - měl od něj tu akutní podporu v podobě psychofarmak či fytoterapeutik, mohl s ním mluvit o všem, aniž by váš problém bagatelizoval. Zároveň není od věci ani zmiňovaná spánková laboratoř nebo psychoterapie. Stejně tak mohou pomoc obyčejné věci jako je dodržování spánkové hygieny, pravidelný denní režim, rituály před spaním apod. I o tom všem byste si mohl promluvit s lékařem, případně níže přikládám jeden odkaz.
Pokud byste potřeboval kontakt na odborníka, ozvěte se a napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
Zde slibovaný odkaz:
http://www.dobry-spanek.cz/home
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.