Co dělat se synem?
Lucie
Dobrý den,
syn bydlí u mých rodičů. Otec se o něj nikdy nezajimal. Od 8 let jsme jej vychovavali s mým druhým manželem se kterým mám další 3 malé dcery. Manžel je hodně vytížený, ja jsem na mateřské. Syn experimentuje s drogami několik let. Začal marihuanou. Před dvěmi lety zkombinoval alkohol s nějakou drogou, hráblo mu a vyskočil z okna u kamaráda, nic si nepamatoval. Skončilo to sešroubovanou páteří. Myslela jsem, že se dostatečně ponaucil. Rok po úraze jsem ho vyhodila, nechtěl chodit do práce ani dál do školy po vyučení. Našel si praci a podnájem s kamarádem. Tu práci má stále. Za což jsem ráda. S drogami ale experimentovat nepřestal. Trpí úzkosti a došlo na to, že začal slyšet různé hlasy a zvuky v pronajatém bytě. Řekl, že už tam nebude, že se tam bojí a přestěhoval se k mým rodičům. Necelý rok byl klid s mysleli jsme, ze je v pohodě. Včera ale na akci s přáteli, vzal pervitin v kombinaci s alkoholem, má nemocné srdce (nedomykavost chlopně s arytmií). Začal modrat a nemohl dýchat, musela ho odvézt sanitka, je v nemocnici. Říká, že pervitin občas šňupal, ale nikdy to nemělo takový dojezd, že má rád ten stav, který mu pervitin dává. Poraďte, co dělat, nechci přihlížet jak se syn ničí. Podotýkám, že normálne funguje, chodí do práce, pervitin bere o víkendech, nedokážu posoudit, jak je to zlé. Lucie 40 let. Děkuji za radu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je dobře, že syn pracuje a má nějaký režim, zvládá běžný život, ale vážné je jistě to, že není úplně zdravý a experimenty s drogami pro něj evidentně znamenají velké ohrožení. Myslím, že děláte dobře, že jste pevná v hranicích, že drogy pro Vás nejsou přijatelné a nechcete ho s nimi doma. Otázkou je, co chce on? Pokud chce s drogami přestat a žádá Vás o pomoc, pak nejlépe odkázat na nějakou ambulanci (ta by vzhledem k jeho běžnému fungování mohla stačit). Nejbližší bude pravděpodobně v Olomouci (www.podaneruce.cz). Ta samá organizace má také zařízení, které poskytuje poradenství rodičům. v případě, že by syn vlastně nic moc nechtěl, tedy nechtěl se drog vzdát, pak je dobré jít celou situaci probrat podrobněji osobně a přijít společně na to, jestli máte nějaké možnosti, jak na něj tlačit.
Přeji hodně sil,
s pozdravem
Jana Žáková