Perník
Nala
Dobrý den. V poslední době jsem si dávala častěji pervitin, zhruba dva měsíce skoro každej víkend. Tenkrát mi kámoška řekla kravinu jakože po perníku rostou vlasy. Za posledních pár měsíců mi opravdu začaly hrozně rychle růst, je to možný, že na to má perník vliv? Přijde mi to jako nesmysl. A ještě se chci zeptat, jaký vitaminy mám po jízdě tělu dodat, co postrádá nejvíc a co za vitamin tělu prospěje nejvíc? Děkuju.

Odpověděl: Amrit Sen
Nalo, zdravím Vás,
díky za důvěru. Je fajn, že máte starost o svůj zdravotní stav, je na místě. Opravte mě, jestli se pletu, ale mám pocit, že už jsme spolu komunikovali a že Váš dotaz není zdaleka první. Mám tedy za to, že se už minimálně delší dobu nešetříte a dáváte organismu, tělu i psychice, pěkně zabrat. Kvituji tedy Váš zájem o HR (harm reduction) tématku, snižování rizik.
K věci. Pervitin sice může, na nějaký čas, nevýrazně urychlit růst vlasů, nehtů.., ale nekvalitnějších, "ošizených", nezdravějších. V delším časovém horizontu, a ten se Vás bezpochyb týká, čekejte, jestli se tak už neděje, spíše jejich řídnutí a vypadávání, ztrátu lesku, přirozené barvy, podobně, jako u kůže.
Negativní vliv užívání drog, se právě na pokožce a její kvalitě, může odrazit nejdříve. Mluvíme o vlivech a dopadech, které jsou vidět...
Váš dotaz, nezlobte se, svojí povahou spíš připomíná poruchy, které mohou vzniknout při, nebo po toxických psychózách. Psychostimulanty umí podpořit a nastartovat řadu psychických poruch, rozvinout a prohloubit závažné psychické nemoci, jejichž léčba může být náročná, obtížná a zdlouhavá. Stává se, že se takto zasažený člověk nemusí do konce života úplně uzdravit i kdyby s drogami a alkoholem nadobro přestal.
Snad ještě máte náhled, píšete, že Vám "to přijde, jako nesmysl". Pocit, "že Vám v posledních měsících rostou strašně rychle vlasy", však souvislost s užíváním pervitinu, tak, či tak, s největší pravděpodobností má.
Myslím tím, že je na čase kontaktovat odbornou pomoc, osobně navštívit nejlépe psychiatra - adiktologa a o všem s ním otevřeně promluvit.
Bát se nemáte čeho, bude "kopat" za Vás. Lépe teď, než bude pozdě. Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého města bydlíte, rádi Vám kontakty na kvalitní bezplatné i anonymní služby, vlídné a zkušené odborníky, obratem pošleme.
Mluvíme li o "kráse", pokud nezbrzdíte, čekejte, dříve, nebo později i zvýšenou kazivost zubů. Další "nepohodou" mohou být problémy s menstruací.
Naše doporučení:
Konzultujte situaci s odborníky, "face to face", není nad osobní pohovor.
Pokud se drogám nechcete, neumíte, nebo nemůžete úplně vyhnout, odložte další užití na co nejdelší čas.
Hodláte li i nadále se svým zdravím hazardovat, měla byste dbát na nejzákladnější pravidla pro snížení zdravotních, fyzických i psychických rizik, předejít dehydrataci, vyčerpání, předávkování, nebo nežádoucím interakcím s dalšími drogami.
Psychostimulanty jsou nebezpečné, zákeřné drogy, s mimořádným závislostním potenciálem. Nikdy nevíte, s jakými látkami mohou být smíchané, čím jsou ředěné, a jaké, často velmi nebezpečné příměsi, nebo chemikálie, "zbytky z výroby", obsahují.
Častou chybou bývá zanedbání pitného režimu a následná dehydratace, "dokopávání" se, tedy přidávání si drogy v průběhu jedné "jízdy", včetně kombinování s dalšími drogami, alkohol nevyjímaje. Porušení těchto zásad má za následek zvýšené riziko toxické psychózy, dehydrataci, kolaps, selhání životně důležitých orgánů a může končit i smrtí.
Pamatujte na to, že před užitím drogy, byste měla být vždy odpočatá, v dobré psychické, tělesné i zdravotní kondici, v přívětivém prostředí a nikdy neprotahovat "jízdu" déle, než přes jednu noc. Dostatečně pít nealko nápoje a přes možnou nechuť k jídlu, alespoň občas, něco výživného zakousnout. Dávat si pauzy, v průběhu „jízdy" pravidelně „chillovat", dávat si oraz od intenzivního dění a hluku.
Následně si poctivě odpočinout, zdravě, vydatně se najíst a napít, vyspat se. Doplnit vitamíny, nejlépe ovocem a zeleninou, případně vitamínovými doplňky, včetně minerálů. Dobrá je kombinace vápník, hořčík, zinek.
Se zklidněním a usínáním může pomoci čaj z meduňky. Vše koupíte v lékárně, ale i běžných obchodech.
Další užití drogy odložte na co nejdelší čas, snížíte tak riziko vzniku závislosti. Pokud už závislá jste, zpomalíte svůj závislostní, emocionální, zdravotní i sociální propad.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Jednejte a udělejte pro sebe něco skutečně užitečného, dokud ještě máte, jestli ne "všech pět", tak aspoň "čtyři pohromadě".
Přeji Vám vše dobré, Amrit Sen.