Marihuana
Michaela
Dobrý den paní Minařík,
děkuji Vám za obsáhlou odpověď. Vyjádřím se na Vaše otázky. Při posledním rozhovoru s partnerem jsem se dozvěděla, že když je delší dobu sám, někdy na něj právě spadne depka. Důvod je ten, že se mu vrací vzpomínky z dětství. Já jsem člověk, co má zájem o druhého, snaží se ho ve všem pochopit. Snažila jsem se mu vysvětlit, že minulost už nezmění a má se soustředit na budoucnost, kterou můžeme mít spolu. Teď jsme v bodě, kdy jsme se domluvili, že když se nebude cítit dobře a bude si chtít pomoct hulením, tak první co udělá, že to probere se mnou. Že ho vyslechnu a budu se mu snažit pomoct mou přítomností. Přece tráva problém nevyřeší, a když už, tak jen na chvíli.
Přiznávám, že jsem v tomto směru hodně náročná. Mám to prostě v sobě. Jsem ale ochotná přistoupit na kompromis. Teď si jen přeju, aby mi přestal věci zatajovat. Toho se bojím nejvíc, že žiju v tom, že si zahulí jednou za měsíc a pravda bude někde jinde.
Když jsme se bavili o tom, že by s tímto problémem měl někam zajít, tak souhlasil, ale asi jenom aby měl „klid“. Ono nejde jen o mě, ale hlavně o něj. Mohla bych poprosit o nějaký kontakt na poradnu ve Zlínském kraji? Využila bych ho, kdyby i ten můj poslední pokus nevyšel.
Hezký den.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Michaelo,
děkuji za poděkování.
Jsem ráda, že píšete znovu. Vypadá to, že se snažíte ze svého původního požadavku na naprostou abstinenci "slevit" a místo toho vám v prvé řadě záleží na důvěře mezi vámi. Píšete, že přítel chodí k psycholožce (minule jste to také zmiňovala). Ale pochybujete o jeho motivaci. Domníváte se, že tam chodí hlavně kvůli nátlaku z vaší strany. Mluvili jste o tom spolu? Dokáže být v tomto směru přítel upřímný?
Podle toho, co píšete, trápí přítele vzpomínky na dětství. Pak tedy vidím jako hovory s psycholožkou jako dobrou cestu, byť možná začala tlakem z vaší strany. Vnímá to tak také on? Stojí o docházení k psycholožce i on sám, vidí v tom nějaký smysl?
Není mi jasné, jak otevřeně spolu dokážete o těchto věcech mluvit. Pokud spolu mluvíte tak, jak dokážete psát sem na poradnu, pak nejspíš nemůžete udělat víc. Jestli se rozhodne přítel mluvit také upřímně, už je na něm.
Napadají mě ještě dvě věci, které by mohly přeci jenom celou věc podpořit. První věc je chodit na párovou terapii. O vztah evidentně stojíte oba. At už se přítel nakonec rozhodne v hulení v nějaké míře pokračovat, bez důvěry se váš vztah neobejde. Na vaší straně bude potřeba určitá míra tolerance, ale i jasné stanovení hranic, které jsou pro vás nepřijatelné. Na straně partnera půjde o upřímnost a otevřenost, abyste si mohli navzájem důvěřovat. Oba budete nejspíš potřebovat mít dost odvahy do něčeho takového jít, protože rizikem je vždycky i to, že se neshodnete a možná se rozejdete. Výzvou pro vás může být vzájemná podpora, hledání, co je pro oba přijatelné, odvaha dělat věci jinak, nově, hledat a zkoušet nová řešení.
Druhou možností je hledat podporu pro sebe samotnou. Přeci jenom jste to vy, kdo sem píše, né váš partner. Z mého pohledu to vypadá tak, že problém vidíte a vnímáte vy, máte ho tedy hlavně vy, né přítel. Jste to vy, kdo chce něco měnit. Nejsme si jistá, jestli o podobné změny stojí i partner. Možná by byl rád, kdyby věci zůstaly při starém - sem tam by vám lhal, ale pokud byste na pravdu nepřišla, nic by neměnil. Ale možná i jeho současná sitauce trápí. Lidé trpící depresemi velmi často pomoc nevyhledávají. Často si myslí, že změna není možná, nebo si ani pomoc nezaslouží. I to může být součástí obav, se kterými se partner potýká. Vy ho můžete podpořit, na stranu druhou by vás pomáhání a podporování partnera nemělo vysávat a ničit, jít na váš úkor. Takové sebeobětování z dlouhodobého hlediska většinou nepomůže ani jednomu z vás.
Níže přikládám kontakt na pracoviště ve zlínském kraji:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=&r=15#result
do druhu vyhledávané služby můžete zadat buď kontaktní centrum nebo ambulantní program.
Pokud byste stála o mé doporučení, pak bych vás odkázala na organizaci Podané ruce a jejich terapeutické centrum přímo ve Zlíně.
Terapeutické centrum ve Zlínském kraji
Prštné 86
760 01 Zlín - Prštné
najdete nás na mapě
e-mail: terapie.zk@podaneruce.cz
Skype: Terapeutické centrum ve Zlínském kraji
Facebook: Terapeutické centrum & Centrum komplexní péče ve Zlínském kraji
Na schůzky se prosím objednávejte u:
Mgr. Petra Sperlingová - psycholožka
tel.: 775 426 989; e-mail: sperlingova@podaneruce.cz
Mgr. Yvona Kopečková - terapeutka, sociální pracovnice
tel.: 777 293 960; e-mail: kopeckova@podaneruce.cz
Mgr. Gabriela Kosíková - vedoucí centra, psycholožka
tel.: 778 417 681; e-mail: kosikova@podaneruce.cz
Doufám, že některý z kontaktů vám pomůže a budu ráda, když se ozvete, zda se vám podařilo objednat a jestli se situace nějak změnila.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.