Kokain
Jan
Dobrý den, cca 3 roky jsem bral cca 1x za 14 dni kolain. Rozhodl jsem stim seknout. Rok a pul jsem nic nemel. A ted po roce a pul abstinovani mam 3 tydny kdy na drogu myslim kazdy den a za den mi to hlovou probehne asi tak 30x a je to uzirajici. Myslel jsem si ze mam nejhorsi za sebou ale vidim ze bohuzel ne. Prosim o radu jak dal.. diky Honza 33 let.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Honzo,
to, co popisujete, se může jednou za čas, třeba i po letech abstinence, stát každému, kdo drogy užíval. Většinou to však trvá mnohem kratší dobu, než tři týdny.
Napadá mě k tomu, že se nejspíš ve vašem životě děje něco, co ty chutě na kokain přiživuje. Když byste se podíval na poslední týdny, nejspíš i měsíc a něco zpátky, napadá vás, čím by to mohlo být?
Stejně tak si říkám, jestli nejste sám ze své podstaty úzkostný a nyní se vlastně tak trochu točíte v začarovaném kruhu myšlenek na kokain, na to, že na něj myslíte, proč na něj myslíte, a stále do kola. Pokud by to tak bylo i přes opakované pokusy přijít na jiné myšlenky, dost možná by stála za úvahu i návštěva lékaře, který by pomohl zabránit přechodu do "chronicity" třeba i krátkodobou medikací.
Zároveň vaši současnou situaci vnímám jako příležitost zjistit o sobě víc. Možná by k tomu však bylo potřeba ještě někoho dalšího - máte zkušenosti s psychoterapií? Psychoterapie nepomáhá "jen" v případech, kdy mají lidé nějaké potíže, ale celkově ji vnímám hlavně jako růstovou záležitost, která člověka posouvá dál, pomáhá v pochopení jeho života a smyslu. Napadlo vás někdy něco takového vyzkoušet?
Bohužel nemám žádnou jednoduchou radu, jak chutě zastavit. Co už jste vyzkoušel? Napadá vás, co by je zastavilo? A co by se dělo pak?
Existuje spousta technik, které mohou člověku pomoc chutě na drogy překonat, zvládnout nebo alespoň pochopit. V ČR se tématu věnuje například MUDr. Nešpor. Zde najdete jednu z řady jeho publikací, která se věnuje cravingu (chutím na drogy, zejména alkohol): www.drnespor.eu/kombin6.doc. Jenom abych vyjmenovala pár technik: mudra závislosti, rozhovor s odborníkem, skupinová nebo individuální terapie, focusing, autogenní tréning apod. Spousta z nich je využitelná a užitečná i v životě bez cravingu.
Snad tedy alespoň takto. Pokud byste zvažoval některou z výše jmenovaných možností a potřeboval další informace, klidně napište znovu. Budou-li třeba kontakty, připojte i seznam pro vás dobře dostupných měst. K dotazu můžete využít i skrytou poznámku, díky ní nebude dotaz s odpovědí uveřejněn na veřejné části webu, ale uvidíte ho pouze vy a pracovníci poradny.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.