Vliv marihuany na člověka
Peta
Dobrý den, měla jsem konflikt se švagrem, kvůli kouření marihuany. Nikdy jsem nekourila před dětmi,ani nikde na veřejnosti,jen švagr ví,že mám kladný vztah. Zaútočil na mě,že jsem feťák a ohrožuju výchovu a život jeho dětí. Já se bránila,tím,že kouřím občas a že při testovaní mi bude zjištěna THC v krvi,ale pouze jako neaktivní látka, která na moje chování nema vliv, on že to není pravda,že když to je v krvi,tak že mě to ovlivňuje. Tak mě jen zajímá,kde je pravda. Děkuju

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Peto,
nepíšete nic o tom jak často marihuanu kouříte, jaké množství, s jak vysokým obsahem účinných látek atd. Zmínila jste se pouze, že nekouříte na veřejnosti nebo před dětmi. Z toho však nevyplývá nic o tom, jak často vlastně trávíte s dětmi čas, kdy jste sama pod vlivem.
Účinky marihuany netrvají pouze po dobu, kdy je sama vnímáte. Často jsou na testech patrné i několik hodin až dní po té, co vykouříte byť jednoho jointa. Prokazují to nejen testy z moči či krve, ale i testy na trenažérech, nebo ty, které měří rekační čas.
Je možné to připodobnit k alkoholu - když se večer opijete, i kdybyste měla pocit, že jste ráno fit a neměla kocovinu, nejspíš nebudete hned ráno sedat za volant. Né jenom proto, že by zbytkový alkohol naměřily testy, ale i proto, že rychlost vašich reakcí bude ovlivněná alkoholem několik dalších hodin.
Pokud jste skutečně zodpovědný řidič, budete zvažovat zda řídit či neřídit i jen po probdělé noci (třeba i bez alkoholu). Budete zvažovat, zda je moudré řídit unavená.
U marihuany to může být tak, že byste ráno měla v těle jak aktivní tak pasivní metabolity. Hladina aktivních metabolitů bude postupně klesat, pasivních nějakou dobu stoupat a následně také klesat. Po celou dobu jste však užitím ovlivněná - vaše nálada, ale i rychlost reakcí jsou stále ovlivněné užitím.
Nejde tedy jednoznačně říct, kdo z vás dvou má pravdu. Můžeme pouze konstatovat, že pokud hulíte, nutně jste následující hodiny (podle množství a pravidelnosti možná i dny) pod vlivem marihuany, vaše reakce a chování jsou užitím ovlivněné. Pokud jste v té době s dětmi, nejspíš vnímají vaše chování a buď ho berou za standart (pokud hulíte pravidelně) nebo si všímají, že se některé okamžiky nebo dny chováte jinak. Nemusí to hned znamenat, že jste feťák - tak bych to sama (a bez více informací) rozhodně neformulovala. Ale nutno říct, že určitě stojí za úvahu, jak často k takovým situacím dochází. Je to teď trochu více srozumitelné?
Navíc nevím, co přesně vadilo vašemu švagrovi. Jde o to, zda jste v situaci, kdy vídáte jeho děti ovlivněná, nebo jde spíš o nějaké konkrétní chování, se kterým nesouhlasí?
Budu ráda, když dáte vědět, zda vám byla odpověď užitečná. A kdyby bylo potřeba, napište znovu.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.