Marihuana
Michaela
Dobrý den,
Jsme spolu s přítelem 3 roky a plánujeme svatbu. Než jsme spolu začali chodit, přítel hulil marihuanu nejspíš dost často. Hned jsem ho upozornila na to, že s tím musí přestat, pokud máme spolu být ve vztahu. Nechala jsem mu na to 3 měsíce. Nechtěla jsem, aby skončil ze dne na den. Já nesnáším jakékoliv drogy. Řekl mi, že mu za to stojím a že přestane. Během prvního roku jsem zjistila asi 3x, že si někde zahulil. Nějak sem to neřešila, protože 3x za rok, to přece nic není a pořád jsme spolu byli jen rok. Bohužel jsem mu začala věřit, že opravdu přestal. Po 3 letech následovaly zásnuby. A já teď zpětně zjišťuji, kolikrát mi ohledně trávy lhal. Dokonce začal chodit i k psycholožce, ale protože to byl můj nápad, tak to podle mě nemá ten správný efekt. Nechci náš vztah ukončit jen kvůli občasné trávě, ale přidává se k tomu i zatajování a lhaní. Opravdu váhám, jestli je to ten pravý do života. Nevzdávám to s ním, ale opravdu nevím, co mám dělat. Nemáte pro mě nějakou radu? Jak mu od trávy pomoct? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
pokud přítel o změnu sám nestojí, pak si příležitost k hulení vždycky najde (třeba když v dohledu nebudete, nebo budete mít zrovna nějaké partnerské neshody). Je tedy v prvé řadě na něm, jestli chce s hulením skončit. Z dotazu není zřejmé, jak to má partner se vztahem k hulení, zda není například depresivní, nebo jaké důvody ho u užívání drží. Víte o tom víc? Pokud by stál o změnu a nebyl si jistý, jestli to zvládne sám, stačí, aby se ozval, rádi mu někoho doporučíme. Případně ho můžete odkázat na stránky www.koncimshulenim.cz.
Na vás je rozhodnout se, co je pro vás ve vztahu ještě přijatelné a co už nikoli. Možná je pro vás hlavní potíž v tom, že hulí. I kdyby říkal pravdu a hulil dál (byť minimálně), stejně by to pro vás nebylo přijatelné. Možná vám jde spíš o míru hulení - kdyby hulil jednou týdně a nevyprávěl vám o tom doma, nesmrděl a nebyl s vámi zhulený, nevadilo by to. Možná je pro vás zásadní lhaní a otázky ohledně důvěry. Možná tedy bude stačit, když bude upřímný, i kdyby hulil. Možná je mnohem důležitější jestli je na přítele spolehnutí a věnuje se vám, plní co slíbí a je na něj spoleh. A ikdyž to v tuhle chvíli vypadá, že vás trápí jeho hulení, je to možná i o dalších nespokojenostech. Kdo ví?
Někdy pomůže už jen to, že si s přítelem otevřeně o svých obavách a pocitech promluvíte (bez ultimát a výhružek, bez vypjatých emocí a nářků). A pak mu dejte čas na rozmyšlenou a k tématu se v klidu vraťte. Pokud máte jasné hranice, přes které nechcete jít, pak o nich mluvte, ale také na nich trvejte (což může znamenat i rozchod). Můžete se domluvit na pravidlech, která pro vás budou důležitá (dochvilnost, spolehlivost, pravda; nevyčítání si, respektování vlastního prostoru - on může hulit, ale nesmí vás tím obtěžovat apod.) a zjistit, jestli a jak vám to funguje, co je vlastně pro vás důležité. Určitě přijdete na spoustu variant, obzvlášť pokud o vztah oba stojíte, najdete jistě cestu, jak si navzájem vyjít vstříct.
Často se v podobných situacích člověk tak trochu ztratí v začarovaném kruhu myšlenek, do kterých se přidají výčitky nebo pocity viny, obavy z toho, co by bylo v případě rozchodu nebo naopak když spolu zůstaneme. A tak nebývá od věci zajít se poradit - pokud byste byla z Prahy, mohla bych vám doporučit naši Poradnu pro rodiče (a blízké uživatelů drog). Poradna je přímo v centru, v Žitné ulici kousek od I.P.Pavlova. Kolegové mají s podobnými situacemi zkušenosti. Nikoho dopředu nesoudí, ani nemají jasná řešení, ale rádi s vámi budou hledat to správné právě pro vás. Služby poradny jsou zdarma, stačí se dopředu objednat. Kolegové pak na vás mají zhruba hodinu času, případně můžete přijít několikrát. Ono - pokud situace trvá tři roky, nejspíš se všechno nevyřeší jedním hodinovým sezením.
Co vy na to? Myslíte si, že by vám pomohl kontakt s nějakou poradnou? Pokud ano a jste z Prahy, přikládám kontakt na tu naši, pokud jste mimopražská, klidně napište znovu, která větší města jsou vám dobře dostupná.
Slibovaný kontakt:
Poradna pro rodiče (PPR)
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
Tel.              +420 284 824 234
GSM:          +420 739 268 527
e-mail:        rodice@sananim.cz
Pro dnešek se loučím a budu ráda, když se ozvete.
Zdraví,
Gabriela Minařík.