morfín.
amor
V e-mailu mě známá poslala článek, kde se píše o požítí makových buchet před, nebo během řízení automobilu.
Při náhodné silniční kontrole
policií potom může zjistí morfín, který se projeví jako požití heroinu. Další laboratorní vyšetření na dokázání je nákladné.
Údajně byl prováděn někde na Slovensku pokus , kdy dva mladí 17- ti letí po požití makových buchet měli MORFÍN v těle ještě 48 hod( mladík), dívka pak 4 dny.
To by lidé, kteří mají rádi makový koláč nebo těstoviny s mákem by museli
zvažovat za jak dlouho mohou řídit auto obdobně jako po požití alkoholu,na který mohou mít alkohol tester. Ale co s mákem a morfínem ???
Kolik máku v buchtách by musel požít,aby se skutečně při kontrole objevil morfín ???
Navíc si myslím , že řidiči o tom ,mimo narkomany ,vůbec nic NEVÍ.
V odborných motoristických časopisech jsem žádnou prevenci nečetl.
Jsem letitý řidič, drogám ani alkoholu neholduji, ale občas si makový koláč dopřeji.
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Ono záleží na tom, jak vysoká koncentrace je v krvi u řidiče naměřena. Nařízení vlády č. 41/2014 Sb., o stanovení jiných návykových látek a jejich limitních hodnot, při jejichž dosažení v krevním vzorku řidiče se řidič považuje za ovlivněného takovou návykovou látkou stanoví, že takový limit pro morfin je 10 ng/ml. Lze předpokládat, že po užití makových výrobků tento limit překročen nebude, nicméně i to je možné. Každopádně při dokarování je pak také podstatné psychiatrické vyšetření, které by jednoznačně mělo odhlait, že se nejedná o uživatele návykových látek. Navíc i toxikologické testování odhlalí i další markery užití heroinu (6-monoacetylmorfin), který jednoznačně potvrdí či vyvrátí, že jedinec užil/neužil heroin.
Stačí to takto? Pokud byste se chtěl na něco doptat, prosím, neváhejte poslat další dotaz.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec