Sve-pomoci
svepomoci
Dobry den, mam prostou otazku. Muze se clovek svepomoci zbavit uzivani pervitini? Pokud ano, jakym nejlepsim postupem zacit a rovnou se zapojit do zivota. Dekuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Netuším, zda se ptáte kvůli sobě a Vy se chystáte pervitin svépomocně vysadit nebo zda se problém týká někoho jiného a Vy se jen ptáte, zda je to reálné. Takže pokud se neptáte na sebe, omlouvám se, že odpověď budu adresovat Vám, jako kdybyste se o pokoušel/a Vy.
Nebudu tvrdit, že se to nikdy nikomu nepodařilo. Těch, kterým se to podařilo bez pomoci je, ale podstatně méně nebo neměla abstinence trvalý charakter, případně se primární závislost vyměnila za závislost na něčem jiném (alko, THC, léky...).
Jak to s Vámi bude dále vypadat, záleží především na Vás a na tom, jak se k celé záležitosti postavíte. Ke konzumaci drog patří i etapy, kdy samotná droga již nepřináší takový zážitek, který je očekávaný. Čím déle konzumace, potažmo závislost trvá, tím se stává komplikovanější. Násobí se možnost poškození organismu, psychiky, stoupá tolerance, sílí samotný návyk. Je to začarovaný kruh.
Vysadit pervitin není sice úplně jednoduché, ale rozhodně to není nemožné. Život se závislostí nijak zvlášť snadný také není a utrpení, které závislá osoba prožívá je mnohem komplikovanější než samotné vysazení.
Jak jistě asi víte, na drogy se váže i psychická závislost. Dokáže nečekaně potrápit i po velmi dlouhé době po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, někdo si jde například zaběhat a má pocit, že tomu uteče. Někomu zase pomáhá výtvarný projev a ze svých pocitů se vykreslí. Někomu pomáhá obyčejná manuální práce, další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem. Způsobů jak pracovat s chutí je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, subjektivní pocit, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde (když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"). Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod... Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit - sílit a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.  Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob, se kterými se budete stýkat. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.). S tím vším se dá pracovat. Toto všechno lze využít k tomu, aby ten, kdo problém s drogou má (nebo měl), ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, měl svůj život pod kontrolou, celkově se cítil lépe a byl schopen standartně fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola atd.).
I přesto, že uvádíte, že nemáte zájem navštívit nějaké centrum, rozhodně bych doporučila, abyste si o všem, co se Vám honí hlavou, došel/došla osobně popovídat a informoval/a se tak o možnostech, kterých byste případně mohl/a využít. Netuším, zda to víte, ale veškerá Kontaktní centra pro uživatele drog nabízí ve svých službách mimo jiné i poradenské služby, které se dají využít zcela nezávazně, bezplatně a také anonymně. To znamená, že vstupem do Káčka se nijak nezavazujete, můžete se pouze informovat a po té se sám svobodně rozhodnout, zda dalších služeb využijete či nikoliv. Každý kdo K-centrum navštíví, má právo rozhodnout se pro abstinenci, nebo pro život s drogou. I když neabstinuje, je možné mu nabídnout určité formy péče. Myslím, že tím nemůžete nic ztratit. Také dnes je více možností jak závislost řešit. Už to nemusí nutně znamenat se někam nechat zavřít, existují ambulantní programy, individuální konzultace...
Pokud byste něčemu nerozuměl/a, nebo měl/a další, doplňují dotazy - nebojte se napsat znovu.
Každopádně Vám držím palce, ať se Vám daří a návštěvu v Káčku (nebo kdekoliv jinde) ještě zvažte. Můžeme Vám případně poskytnout vhodné kontakty.
S pozdravem, MK