:)
...
Ma přítelkyně se rozhodla zkusit semnou zbavit se me závislosti na drogách. Vedela ze jsem dříve zavisla byla ale tvrdila jsem ji ze jsem prestala. No lež ma krátké nohy. Nasla u mě injekční nářadí a drogy. Moje reakce byla taková ze jsem na 5 dní zmizela a samozřejmě neabstinovala. Kdyz jsem se vratila zpět byla opravdu nešťastná. Dala mi ultimátum ze mam nastoupit na ústavní léčbu. To prostě neudělám vysvětlila jsem ji ohledně me závislosti asi vse co jsem mohla. Pocity, stavy, dojezdy, zmeny na fyzice i psychice, abstaky cokoliv jsem mohla a dostalo se mi od ni pochopení. Mam velkou snahu a hlavne motivaci závislá nebýt a delam pro to mnoho. Snazim se vyhnout lidem a prostředím co by me mohli zlákat, pozadala jsem o pomoc odborníky a brzy se s nimi mam sejít. Jenže pritelkyni to asi opravdu zasáhlo..potřebovala bych nejakou radu jak s ni můžu jako drogově závislá jednat. Tak jako ona se nemuze cítit jako ja nemuzu se ja cítit jako ona. No a take bych chtela poprosit o kontakt na nějakou poradnu pro osoby blízké drogově závislým. Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Je moc fajn, že jste se rozhodla svoji závislost řešit. První zásadní krok, kontaktovat odborníky a konzultovat Vaší situaci, máte za sebou, napsala jste nám. Co je v tuto chvíli nejdůležitější, abyste pokračovala. Mám na mysli, spojila se s odborníky a vše probrala "face to face", není nad osobní pohovor.
Chápu Vaše trápení a nejistoty, jsou zcela na místě. Usnete li na vavřínech, přijdete nejen o vztah, ale zřejmě o všechno, co má v životě hodnotu.
Kujte železo, dokud je žhavé, jednejte, jinak se může stát, že se Vaše touha po změně, rozhodnutí něco kloudného pro sebe udělat, rozpustí v dalších dávkách...
Okolnostem ve skryté poznámce, nezlobte se, úplně nerozumím. Pokud pro Vás drogy znamenají tolik a jsou pro Vás, přeženu to, vším, a důvodem pro změnu nejste především Vy sama, těžko Vám může někdo další pomoci.
Pustit se do křížku s vlastní závislostí kvůli někomu jinému, k dosažení úzdravy a spokojeného života, odpusťte, zdaleka nestačí.
Nerozumím úplně ani tomu, píšete, že se Vaše přítelkyně rozhodla zkusit zbavit Vaší závislosti.
Je snad také závislá? Nemyslím úplně, jestli užívá návykové látky. Mám spíš na mysli, jestli trpí "spoluzávislostí" a žijete spolu v závislostním vztahu. I o tom byste si měla, měly, s odborníky promluvit.
Podpora blízkého, nebo blízkých je při léčbě závislosti velmi důležitá, pokud je užitečná. Naopak, nešťastně volená, bezbřehá podpora, ať už partnerská, rodičovská, či jiná, má za důsledek, že blízcí, byť s nejlepšími úmysly, umožňují setrvávání závislého v užívání drog a nevědomky podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti. To je krutá pravda.
Je fajn, že se snažíte, chválím Vás za všechny pokusy a snahy, jak se vyhnout dalšímu užití drogy. Jak sama vidíte, ale samy o sobě k zásadnější změně, ani zastavení užívání, nestačí. Rady dalších blízkých, uvedené ve skryté poznámce, víte Vy, víme my, jsou velice naivní. Myšlené možná dobře, ale pramenící z naprosté neznalosti problematiky.
Že máte v plánu, nebo snad už máte termín, kdy si osobně s odborníky promluvíte, je velmi nadějné. Podobný krok by měla, nezávisle na Vás, podniknout i Vaše přítelkyně. To znamená zavolat do nejbližší služby, nebo zařízení, které poskytuje poradenství partnerům uživatelů návykových látek a domluvit si termín osobní schůzky. Bude to užitečné pro vás obě. Nesejde tolik na tom, jestli si vybere adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo kontaktní centrum.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na bezplatné odborné podporující služby, jak pro partnerku, tak pro Vás, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat samy, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Seberte všechnu kuráž a jednejte, stojí to za to.
Držím palce, Amrit Sen.