OxyContin - Odvykací stavy
Pavel
Dobrý den.
Začal jsem mít velké bolesti nohy kvůli rozdrceným kotníkům. Před 4 měsíci mi nabídla kolegyně z práce léky OxyContin s tím, že to jsou jen silné prášky na bolest, že jí léky zbyli, že jich má dost a že není problém mi dát několik krabiček. Zběžně jsem si na internetu dohledal informace k léku a rychle se s popisem seznámil. Měl jsem věnovat větší pozornost textu o závislosti. 4 měsíce beru tedy jednu tabletu OxyContin 20mg 2x denně po osmi hodinách. Protože jsem měl poslední plato léků, zkoušel jsem léky vysadit. Nejen, že mne začala opět bolet noha, ale přidali se i abstinenční příznaky. Psychické abstinenční příznaky jako jsou stavy úzkosti, předrážděnosti, neklidu, nepřátelského chování a fyzické jako jsou pocit bolesti celého těla, třesavka, horečka, zívání, pocení, výtok z nosu, slzení, husí kůže. Jde o pocit jako bych měl chřipku. Zkusil jsem vysadit pouze na dva dny. Kombinace všeho je velmi nepříjemná. Mám malé děti, chodím do práce a obávám se těchto stavů až doberu poslední prášek.
Nevím jestli jde již o závislost nebo jde jen o tělesný návyk. Nikdy jsem se neléčil ze žádné závislosti. Kromě kouření jiné závislosti nemám.
Nyní k mým dotazům. Velmi mi pomohou vaše odpovědi. S podobnými případy jsem se setkal i ve svém pracovním okolí a tak si myslím, že vaše odpovědi neuvítám pouze já.
1. Protože mám bolesti nohy, mám jít k lékaři a požádat ho o předepsání léku OxyContin, který mi výrazně pomáhá?
2. Mám raději OxyContin vysadit a lékaři říct pouze o bolestech nohy?
3. Důležitý dotaz. Jak dlouho budou trvat tyto velmi nepříjemné abstinenční příznaky, když jsem léky bral 4 měsíce v dávkách uvedených výše, když léky vysadím okamžitě bez snižování dávky.
4. Mohu vůbec říci lékaři, že beru OxyContin i když mi ho nikdo nepředepsal a dala mi ho kolegyně?
Jsem jinak veselý, šťastný chlapík, v zaměstnání spokojený s krásnou, šťastnou rodinou, proto mne nyní velmi mrzí, že abstinenční příznaky jsou takové, že se mne rodina stále ty dva dny ptala "Co je tati? Ty se nějak mračíš. Ty si tati nějakej naštvanej?" a já přitom jen polehával, jak mne vše bolelo. Proto potřebuji vědět, jak dlouho tyto příznaky potrvají.
Velmi vám děkuji za podrobnou odpověď, za váš čas a za práci kterou zde děláte, za práci, kterou mnohým pomáháte.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
ano, jedná se o abstinenční příznaky z vysazení opiátů. Budou trvat přibližně týden, jsou ale velice nepříjemné. Často se kromě bolesti může ještě objevit nespavost, která je dost úporná a může trvat delší dobu. Abstinenční příznaky u opiátů ale nejsou život ohrožující.
Lékař Vám Oxycontin předepsat může, ale musíte se zamyslet - chcete ho užívat dlouhodobě? Je nějaká šance, že Vás kotníky časem přestanou bolet, až se Vaše zranění zahojí? Pak budete opět stát před otázkou, jak vysadit, aby Vám nebylo špatně. Je na Vás, abyste se rozhodl.
Nedoporučuji před lékařem tajit, že užíváte Oxycontin. Je nutné, aby to Váš ošetřující lékař věděl, abyste s ním mohli probrat možnosti léčby. Je potřeba, aby věděl, že máte takové bolesti, že Vám na ně zabírají opiáty.
Existují i pacienti, kteří kvůli bolestem berou opiáty dlouhodobě, normálně fungují a chodí do práce. V tom případě ale spíš doporučuju se obrátit na ambulanci léčby bolesti. Pokud ale Vaše bolesti nejsou dlouhodobého charakteru a je pravděpodobné, že časem pominou, je lepší si na opiáty zbytečně nezvykat.
Pokud Vám je bude předepisovat lékař, pak Vám taky bude schopný říct, kdy už je nepotřebujete a může Vám pomoct při vysazování. Vždy je lepší spolupracovat s lékařem, než si shánět léky různě od známých a podobně, i když zabírají.
S pozdravem,
VP