co dál?
...
Dobrý den, měla bych takový dotaz, mám přítele, který byl dlouhodobě závislý na pervitinu, začal již někdy ve 14 letech-20, kdy v jeho 19-20 užíval skoro denně. Šlo vidět, jak ho to ničí, ale nikdy nemohl přestat, i když si to řekl tak stokrát. Až pak kvůli mě - jeho přítelkyni, byla to dlouhá, trnitá cesta, plná slz a potu. Dnes je to již 2 roky co je čistý, na co jsem opravdu hrdá, jenže problém je, že mu něco chybí, jakoby mu drogy sebraly část sebe, neumí se radovat z maličkostí, cítí se bezcitně dokonce mi řekl, že ho nebaví život. Prý ma v hlavě kolikrát takové šílenosti, že mi to nemůže popsat..A já opravdu nevím, jak mu pomoct, trápí mě, že to tak má..Nakonec bych chtěla dodat, že občas bere tramaly či jiné prášky na stejné bázi a to i přes mé prosby, ať je nejí, že je to svinstvo. Několikrát mi to zatajil a přijde mi, jak kdyby si vytvoŕil závislost akorát na něčem jiném. Štve mě to a nevím, kam skočit dřív. S tramaly už bohaté zkušenosti má a pomáhají mu prý zvládat např. práci, což nechápu. Neumí být prý normální, i když by strašně chtěl. Na druhou stranu nechápu, proč mi lže. Prý bych to nepochopila..Prosím poraďte mi, co mám dělat, aby se aspoň radoval ze života(jako ostatní). Mám vyhledat nějakého psychologa či psychiatra? Nebo jsou to doživotní následky drog, které si vzaly svou daň? Bude se někdy cítit ,,normálně”? Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
máte pravdu, že přítel vyměnil jednu závislost za druhou. Tramaly a jim podobné opiáty jsou velmi návykové, i když mají v podstatě opačné účinky než pervitin. Bohužel to tak často bývá, pokud se člověk jen silou vůle zbaví drog, ale nevyřeší příčiny, proč je začal brát. A to se pravděpodobně stalo příteli. Pak často nastává pocit zmaru, nechuť do života, deprese. Je třeba je řešit s psychologem nebo psychiatrem, prášky to zase jen překryjí. Odbornou pomoc ale musí vyhledat přítel, ne Vy, Vy ho mžete leda podporovat.