Jak pomoci kamarádovi
Rose
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak mám pomoc mému kamarádovi, který již asi půl roku užívá drogy. Nejdříve jenom kouřil a pil, teď začal užívat drogy. Strašně moc se změnil a bojím se o něj. Chtěla bych mu nějak pomoc, bohužel nevím jak. Problém je, že jsen od něj docela daleko, takže si většinou jenom píšeme. Jak mu mohu pomoci?

Odpověděl: Markéta Kordová
Rose, zdravím Vás.
Léčba závislosti se dá poměrně dobře léčit, pokud je dotyčná závislá osoba dostatečně motivována a je ochotna a schopna spolupracovat. Pokud Váš kamarád v tuto chvíli prozatím v této fázi není (což netuším, neuvedla jste, zda jste na tuto možnost komunikovali), neznamená to, že nebude nikdy. Doporučuji obrátit se na zařízení pracující s uživateli drog a tam v osobním kontaktu využít poradenských služeb, která jsou určena právě blízkým osobám a rodinným příslušníkům konzumujících osob.
I uživatelé drog mají různé procesy a prochází různými etapami. Mnozí během svého užívání dojdou zcela přirozeně k tomu, že život s drogou zase až tak ideální není, jako se zprvu mohlo zdát. Bylo by dobré toto rozpoložení kamaráda vhodně podchytit a motivovat jej k využití odborné pomoci, aby procesem odvykání prošel snáze a aby i v budoucnu byl schopen abstinenci udržet. I když je tedy pravdou, že na dálku máte dost omezené možnosti...
Rozhodně by bylo dobré, abyste navštívila v Liberci kolegy a o všem se více a podrobněji poradila v osobním kontaktu. Nejenom, že si doplníte informace, poradíte jak s kamarádem vhodně komunikovat, tím jej třeba lépe motivovat ke změně. Také se dozvíte o možnostech, které by kamarád případně mohl využít. Dále je vhodné dozvědět se jakých chyb se vyvarovat, aby Vaše pomoc byla bezpečná především pro Vás. Mnohdy se pomáhající dostanou až na pokraj svých sil. Tyto poradenské služby jsou bezplatné a nezávazné, mohou být i anonymní. To znamená, že můžete pouze přijít a poradit se o možnostech.
U Vás například viz zařízení níže. Doporučuji si na uvedená čísla nejdříve zavolat a objednat se.
Centrum ambulantních služeb Advaita
Rumunská 14/6
Liberec
Tel: 482 750 607, 603 829 730
Email: cas@advaitaliberec.cz
Provozní doba:
PO                 13,00 - 20,00 (od 18hod pouze po objednání)
ÚT, ST, ČT      10,00 - 20,00 (od 18hod pouze po objednání)
PÁ                  10,00 - 17,00
Může se stát, že se nedovoláte hned na poprvé (zejména po 18hod kdy pracovníci mají neobjednané konzultace), nenechte se odradit a zkoušejte to.
Centrum se nachází ve středu města Liberce. Od terminálu MHD (Fügnerova ulice) cca 5 min pěší chůze podél tramvajových kolejí směr Lidové Sady, mezi palácem Syner a křižovatkou na Šaldově náměstí. V budově dříve sídlil Červený kříž.
http://advaitaliberec.cz/programy/centrum-ambulantnich-sluzeb/
Zde na tomto odkaze možnost vyhledat další jiné zařízení specializují se na problematiku závislostí v Liberci: http://www.drogy-info.cz/index.php/map/
Pokud by Vás ještě něco zajímalo, klidně znovu napište.
V přiloženém odkaze jsou k dispozici základní obecné informace pro rodinné příslušníky a blízké osoby: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Mějte se hezky, MK