Jak přestat
Karol
Dobrý den,je mi 24 a už přes 6 let beru pervitin, začala jsem na konci čtvrtaku na strední, maturitu jsem v pohodě udělala a po škole nastoupila do práce a pracuji až do teď, nikdy jsem nevedla nějakej život flakace a lidé v mém okolí, jako rodiče a lidé, kteří to nevěděli nic nepoznali. Dříve jsem si dávala jen na party, ale ted se to občas i zvrhne, že jedu cely měsíc, ne-li dýl. Nedávno se se mnou rozešel kluk (také bral) a od té doby se na to snažím vykašlat uplně, jenomže bohužel mi to vydrží vždy maximálně 14 dnu a pak si stejne aspon jeden vecer dam. Jsem z malého města, kde se žádná pomoc nenachází a dál kvuli práci jezdit nestíham. Myslíte, že mám šanci sama uplně přestat? Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Karol, zdravím Vás.
Dobře, že píšete. Závislost je ošemetná. Jak sama vidíte, plno let se Vám dařilo fungovat, užívat na akcích, maskovat svou situaci před blízkým okolí. Dnes je to tak, že jsme schopná užívat měsíc v kuse, i déle...Také uvádíte, že vysadit se Vám podaří maximálně na 14dní...
Nemohu tvrdit, že se nikdy nikomu nepodařilo drogy ze života vypustit bez odborné pomoci. Ve většině případů to spíš neklapne a abstinence nemá trvalý charakter (i Vy sama zmiňujete, že to zvládnete max 14 dní). S terapeutickou podporou by Vám to šlo jistě snáz a nebyla byste na to tak sama. Není to úplně snadné a rozhodně se tento problém nevyřeší zde dne na den, je to tak trochu běh na dlouhou trať.
Pervitin je látkou, na kterou vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití. Je třeba s nimi počítat, nezaleknout se, vydržet je a nechat odeznít.
Chutě dokáží nečekaně potrápit i po velmi dlouhé době po vysazení. Vrací se v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, někdo si jde například zaběhat a má pocit, že tomu uteče. Někomu zase pomáhá výtvarný projev a ze svých pocitů se vykreslí, někomu pomůže manuální práce, další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem. Způsobů jak pracovat s chutí je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, subjektivní pocit, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde (když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"). Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod... Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit - sílit a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.  Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob, se kterými se budete stýkat. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.).
S tím vším se dá pracovat. Toto všechno lze využít k tomu, aby ten, kdo problém s drogou má (nebo měl), ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, mít svůj život pod zase kontrolou, celkově se cítit lépe a být schopen standartně fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola atd.).
Netuším, kde žijete, ani jak moc nebo není u Vás síť podpůrných služeb k dispozici. Když tak napište znovu a uveďte, jaká větší města máte v dobré dostupnosti. Mrknu se, zda by se přece jen něco nenašlo.  Chápu, že pokud chodíte do zaměstnání, může se to zdát komplikované, ale třeba byste jednou týdně někam zvládla zajet (?). Zvažte to a ozvěte se.
Pokud byste něčemu nerozuměla, nebo měla další, doplňují dotazy - nebojte se napsat znovu. Každopádně Vám držím palce, ať se Vám daří.
S pozdravem, MK