Kokain a pervitin
Ledek
Dobry den, pred 3 dny jsme s kolegy slavili veliký úspěch na vecirku padalo hodne alkoholu a posleze i kokain, byla to moje prvni zkušenost měl jsem asi 5 opravdu malinkych lajn snažil sem se drzet zpatky, vecer proběhl perfektne kolem 8 hodiny ranni jsem sel domu usnul sem az ve 12 asi na 2 hodiny, volali kolegove ze vecirek pokracuje, mel sem klasickou kocovinu, jeden kolega mi nabidnul jednu lajnu ze me to dostane zpatky do hry, po teto lajne sem zacal asi po 5 minutách zvracet a hodne se mi rozbušilo srdce zacal sem panikarit ze sem se předávkoval, jelikoz tohle vsechno byla moje první zkušenost. Tenhle stav silneho bušení tlaku na hrudi a lehke malatnosti trvali asi 2 hodiny po te se zacal stav lehce zlepšovat pil sem hkdne vody a neco malo i snědl ale trval az do 10 hodiny večerní, kdy jsem znovu usnul konečně asi na 6 hodin. Rano sem citil zlepšení, avsak do hodinky se bušení srdce a pocity tepla a chladu vrátili, zacal sem mit strach ze ten kokain byl riznuty pervitinem. Do toho se mi obcas dost těžko dychalo. Cely den se stav zhorsoval a zlepsoval a furt dokola jenze kolem 10 hodiny vecer uz byl stav neunosny opravdu silne buseni a brneli mi ruce, do toho naprosto panicky stav uzkosti. Načež me pritelkyne odvezla na pohotovost, kde mi pani doktorka dala lek na snizeni tlaku - namerili mi 188 na 108 a následně v pichli neco na uklidnění a spánek a bylo mi řečeno ze hyperventilaci si to jen zhorsuji, ze se mam vyspat a bude to dobré a pokud ne mam navstivit internu. Spal sem 12 hodin v kuse, jsem i tak porad hodne unaveny, snazim se pit, oproti včerejšku velke zlepšení ale stale citim obcasny tlak a lehkou bolest na hrudi. Mel bych radeji navstivit lékaře ? Mam opravdu strach z nejakych trvalých nevratnych nasledku, infarktu apod. Dekuji predem za co nejdrivejsi odpoved.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Na dálku nelze úplně přesně odhadnout a také bez vyšetření lékaře, co se s Vámi skutečně děje. Zda jde o nějaký somatický problém nebo zda zaútočila psychika. Píšete, že jste v nemocnici byl, takže předpokládám, že pokud by lékaři zjistili něco vážného, tak byste to asi věděl.
Stavy, které jste popsal, nejsou zase až tak neobvyklé. Stimulační látky mohou působit anxiogenně, to znamená, že mohou navodit úzkost a strach bez toho, aby k tomu měla dotyčná konzumující osoba dispozice. Často slýcháváme od klientů podobné popisování prožívání ,,dojezdů", nebo i období po delším vysazení. Mnohdy jsou tyto stavy opravdu tak silné, že daná osoba skončí v péči lékaře, protože má pocit, že nemůže dýchat, silně vnímá své srdce (tep, rytmus). Někdy se tímto vlivem silné úzkosti dostanou až do tetanické křeče, která se moc nedá ovládnout vůlí i přesto, že si dotyčná osoba uvědomuje, že je tento stav přivolán úzkostí nebo jinou nepohodou...
Pokud má konzumují osoba, úzkostné stavy ještě před tím, než začne stimulanty užívat, je tam pravděpodobnost nástupu o to větší. Dalšími konzumacemi tyto nepříjemné stavy pak většinou sílí na intenzitě a konzumenti se obávají o svůj život. Většinou je tyto obavy dovedou díky nepříjemnému prožívání a silné obavě o život k abstinenci.
Pokud by ve Vašem případě šlo o tento problém, bylo by rozumné se dalším konzumacím vyhnout obloukem a nechat organismus, stejně tak psychiku zregenerovat. Jízda, kterou jste popsal, byla jistě velkým a nepřirozeným zásahem do organismu, ale i do psychiky. S délkou abstinence by se postupně mělo vše srovnat. Ale je třeba abstinenci udržet. Při dalších konzumacích se tyto stavy většinou ihned vrací zpět.
Doplňte vitamíny, minerály, vyváženě a pravidelně se stravujte, dodržujte pitný režim (ne alkohol, ne coca-colu, ne energy drinky), můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně.
Pokud by se to nelepšilo nebo naopak třeba i horšilo, doporučuji konzultaci se specializovaným lékařem (psychiatr/adiktolog) a vše podrobněji probrat. V případě potřeby Vám kontakt napíšeme, jen uveďte, jaká větší města máte v dobré dostupnosti.
Mějte se zatím hezky, držím palce! V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem, MK