Kam se obrátit?
Lenka
Dobrý den,
synovec je závislý na pervitinu. Již jednou byl detoxikován a cca. 1 rok byl schopen chodit do práce. Bohužel se opět vrátil ke svým kamarádům a tudíž i k drogám. Objevil se přede dveřmi zcela dezorientovaný, s halucinacemi, po jednom dni spánku jsme jej odvezli do FN v Plzni na psych.odd., kde již o něm vedli záznam a detoxikovali ho. Po dvou hod. čekání na výsledky odběrů krve pí. Mudr. sdělila, že má vysokou hladinu pervitinu a přivolala na něj záchytku, přestože přišel s doprovodem a nebyl agresivní. Záchytka jej odvezla a posléze nám zavolala, že jej nepřijme, protože není agresivní a máme si jej odvézt. Mohu se zeptat, jak máme postupovat?? Je jednání pí. Mudr. normální? Děkuji za radu.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
jednání paní doktorky nepokládám za standartní, situace se dala řešit určitě jinak. Dle vyhlášky o záchytných stanicích je na záchytnou stanicici přijímán člověk, který je pod vlivem alkoholu nebo návykové látky, nekontroluje své chování a tím bezprostředně ohrožuje sebe nebo jiné osoby, majetek nebo veřejný pořádek. Když syn přijel s doprovodem a nebyl agresivní, nebyl důvod ho posílat na záchytku. Aby ale pacient mohl být psychiatricky vyšetřen, musí být střízlivý. Pokud je pod vlivem alkoholu nebo návykové látky, nelze porovést vyšetření, stanovit diagnozu a naplánovat léčbu. Na psychiatrii by neměli být přijímání pacienti s akutní intoxikací. Někteří lékaři možná z toho důvodu posílají pacienty na záchytku, aby tam vystřízlivěli a pak následně můžou být vyšetřeni. Jak ale píši výše, Váš syn neměl na záchytné stanici co dělat. Z mojich zkušeností v našem regionu jsme se záchytnou stanicí domluveni tak, že nám daného pacienta ráno po vystřízlivění odešlou k vyšetření. Postup paní lékařky z Vašeho popisu správný nebyl, ale nebyla jsem na místě a nemám všechny informace, na základě kterých se tak rozhodla, takže nemůžu vyjádřovat nějaké definitivní soudy.
Pokud chcete docílit hospitalizaci, která by podle mne byla na místě, máte několik možností - Máte ambulantního psychiatra, kam syn dochází? Nejjednodušší je, že Vám psychiatr napíše pro syna doporučení a odešle syna k hospitalizaci. Další možnost je, že můžete přímo zkusit zavolat na příjmové oddělení spádové psychiatrické nemocnice a domluvit si příjem, ale hodně záleží na tom, s kým mluvíte, jak je ochotný a většinou Vám v nemocnici řeknou, že si máte sehnat doporučení. Další možnost je taková, že když bude syn agresivní nebo zmatený, bude mluvit z cesty, bude mít halucinace či jiné změny chování, můžete zavolat záchranku, která ho do nemocnice odveze. Tady je riziko, že pokud bude agresivní, tak se záchytce nevyhne. Ale předtím, než ho propustí domů, se pravděpodobně na něho podívá psychiatr a rozhodne o dalším postupu. Opět záleží na tom, kdo přijede se záchrankou, občas pacienta, který je indikovaný k psychiatrické hospitalizaci a léčbě, nechají doma, protože "zrovna je klidný" a jindy se stává, že odvezou každého, kdo si zavolá, že nemůže spát nebo má úzkosti.
Abych to zhrnula - pokud nemáte, najděte pro syna ambulantního psychiatra, který ho vyšetří, vyžádáte si doporučení k hospitalizaci a syn bude přijat na lůžkové oddělení.
S pozdravem,
VP