Zapijeni bolesti ze ztráty
Hanka
Dobrý den.Mam dotaz ohledně svého přítele a otce naší 11tydeni dcerky.
V prosinci loňského roku a začátkem letošního zemřeli příteli 3blizke osoby,maminka,teta a letitá kamarádka.Pritel měl již v minulosti problemy s alkoholem a prášky na spaní, takzvaný kvartální alkoholik.Podnika a je workoholik,dělal víkendy svátky atd.proste žádné volno a když už nemůže po psychické stránce,tak začne pít a dostává se z toho pomocí prášku na spaní,chce zaspat depresi,což nejde.Vzdy to trvalo do 10dnu a pak zase dělal jak blázen.Musim podotknout že několikrát navštívil psychiatra na přání matky nebo bývalých partnerek samozřejmě jen jednou a dost.Nyni po ztrátě blízkých už pije celý měsíc plus prášky na spaní,volala jsem na psachiatrii a vím že když sám nebude chtít,tak sním nikdo nic neudělá.Neexistuje přeci nějaká možnost jak ho dostat na léčení?už to hranici se životem,tvrdí z nechce žít,že to nemá smysl ani naše malá dcerka ho nezajímá,když ji vidí,tak začne brečet že se toho mamka nedožila atd.Je ráno schopny do sebe během 10min.nalit lahev rumu.Mohla bych se na něj vykašlat,ale není to zlý člověk jen si neumí sám pomoc.
Děkuji za odpověď.Hanka

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
bohužel když je přítel dospělý a svéprávný, je velmi těžké ho proti jeho vůli dostat k odborníkovi. Na druhou stranu máte pravdu, že kombinace léky na spaní a alkohol je život ohrožující a pokud navíc i mluví o sebevražedných myšlenkách, dalo by se to považovat za pokus o sebevraždu a v takovém případě je možné zavolat záchranku a proti jeho vůli ho nechat hospitalizovat. Efekt takové hospitalizace je ale velmi sporný, většinou takoví lidé pobudou pár dní a pak podepíší reverz, navíc si odnesou ještě nepříjemný zážitek z léčebny, který jim pak třeba brání tam jít, i když se pro to nakonec rozhodnou. Takovou cestu bych volila tedy opravdu až v extrémním případě, kdy byste o něj měla opravdu fyzicky strach, např. když by upadal do bezvědomí.
Jinak je lepší vyvinout nějaký systematický tlak na to, aby začal se situací něco dělat. Nenechat se tedy odbýt, ale stále trvat na tom, že je potřeba léčba - i kdyby jen ambulantní - a že takto už to nezvládá. Zároveň také myslete na sebe a hlavně na dceru, jestli si opravdu zasloužíte mít doma denně partnera a otce pod silným vlivem léků a alkoholu, se vším co k tomu patří.
Možná by pro Vás bylo pomocí probrat celou situaci podrobně a osobně s někým zvenčí. Je možné obrátit se na kterékoliv zařízení, které poskytuje pomoc rodinám uživatel. Pokud byste nevěděla, kam se obrátit, dejte vědět, ráda Vám nějaký kontakt zašlu. V Praze můžeme nabídnout služby naší Poradny pro rodiče a blízké Sananim (www.sananim.cz).
S pozdravem
Jana Žáková