Úzkost kokain
Lenny
Já mám ještě jeden dotaz, omlouvam se, ze vas tak obtěžují.
Beru citalec a chci se zeptat, jestli je to velké nebezpečí v kombinaci s kokainem.
Já jsem si vědoma toho, jak jsem hloupá a už se toho nedotknu. Jak jsem již psala, mela jsem kokain třikrát v životě. Jen me zajímá, jestli je velké riziko například serotoninoveho syndromu. A jestli muze serotoninovy syndrom nastat az třeba tři dny po požití kokainu.
Moc děkuji za odpověď. Je skvěle, ze u nás existuje taková poradna.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
vaše obavy jsou na místě. Citalec v kombinaci s psychoaktivními látkami jako je právě třeba kokain, nebo extáze, opravdu může mít za následek rozvoj serotoninového syndromu. Uklidnit vás však může to, že už máte rizikové období za sebou a nyní vám nic nehrozí. Většina stavů se projeví v řádu hodin po kombinovaném užití. Do budoucna byste se však podobným kombinacím měla naprosto vyhnout!
Velmi srozumitelné vysvětlení najdete na stránkách konkurenční poradny, která se zaměřuje zejména na drogy užívané na taneční scéně. Pro bližší informace o serotoninovém syndromu se podívejte sem.
Citalec je lék, který ovlivňuje zpětné vychytávání serotoninu. Na podobném principu fungují drogy jako je kokain nebo extáze. Podstatné je i to, že přesné složení drog vám nikdo nezaručí, často jsou v nich dnes různé příměsi, resp. jsou upravené tak, aby přinášely příjemný prožitek. Je to poměrně sofistikovaná chemie a to, co koupíte jako kokain, může mít různé složení a tedy i různě ovlivňovat chemické procesy v mozku. Chci tím říct, že užívání drog s sebou prostě vždycky nese určitá rizika. A to, že se jednou nebo desetkrát nic nestalo, vám nezaručí, že se nestane nic podruhé nebo po jedenácté.
Buďte na sebe tedy opatrná. Zkuste se držet v klidu. Není od věci mít někoho, s kým můžete svoje obavy sdílet a kdo ví, co se s vámi děje. Kdybyste měla možnost zajít do lékárny, kupte si meduňku a popíjejte jí klidně během celého dne. Ta by s léky jako je citalec interagovat neměla. Nebojte se zeptat na nějaké doporučení lékárníka, ale nezapomeňte se zmínit, že užíváte Citalec. Zkuste se možná i trochu rozhýbat, abyste přišla na jiné myšlenky. Sama asi budete vědět nejlépe, co by vám udělalo dobře - zajít do kavárny s kamarádkou, vyrazit na procházku do lesa, jít si zaplavat. Často pomáhá i samotný fakt, že člověk není sám.
Pokud trpíte depresemi nebo úzkostmi a panikou "běžně", můžete se snadno dostat do začarovaného kruhu tím, že se budete sledovat a neustále se obávat, co se s vámi děje. Pokud by to tak skutečně bylo i koncem týdne, zkuste se obrátit na svého lékaře, který vám píše citalec (je to psychiatr?) a nebo znovu napište, mohla bych vám doporučit odborníka, na kterého byste se mohla s podobným problémem obrátit.
Držím palce, aby bylo brzo lépe.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.