Kokain
Karlinka
Dobry den. Zjistila jsem, ze syn uziva kokain. Minule kdyz prijel domu, tak mi rekl ze uz devaty den ho nemel. Desaty uz si ho vzal. Myslite, ze muze zvladnout prestar sam brat? Zatim nikam se jit lecit nehce. Predtim kouril travu. Od te ustoupil. Syn je dospely a zije sam. Jak mam postupovat. Jsem rada, ze se mi sveril. Rekla jsem mu ze mi to mrzi ale ze ocenuji uprimnost a ze mu verim, ze to zvladne. To ze si to opet vzal mi hodne mrzi.

Odpověděl: Amrit Sen
Karlinko, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy i starost o syna, jsou na místě. Dobře, že jste syna za upřímnost ocenila. Vědět, že jste připravena mu fandit, je velmi důležité.
Udržet synovu dlouhodobou abstinenci však Vaše víra, pokud bude bezmezná a nebudete stát nohama na zemi, nepomůže.
Otázkou zůstává, jaká je realita. Skutečnost bývá často "tvrdší", než i ti nejupřímnější potomci rodičům svěří, nebo sami sobě připustí.
Z vašeho dotazu, odpusťte, není jasné, jestli syn momentálně abstinuje, nebo se o abstinenci s částečnými úspěchy pokouší.
Nepíšete, kolik je synovi let, jak dlouho kokain užíval, jestli  abstinuje od dalších návykových látek, ani kdy začal pravidelněji užívat THC...
Důležité však je, že se Vám syn svěřil, byla by škoda jeho důvěru narušit, nebo ji rozbít.
Na druhou stranu byste mohla chybnými kroky, byť s nejlepšími úmysly, podpořit jeho setrvání ve vakuu, ve kterém se nyní ocitl, byť momentálně abstinuje, nebo se o abstinenci pokouší. Stejné je to s neuváženou podporou, bohužel tak častou, návratu k drogám a závislostím vzorcům chování, kterých se ani při abstinenci, bez poctivé práce na sobě, syn jen tak nezbaví.
Proto Vám doporučuji se telefonicky objednat do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské a další služby rodičům uživatelům, návykových látek, bývalým, nebo momentálně abstinujícím uživatelům včetně a domluvit si termín osobní schůzky. Nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobný typ služby.
Není nad osobní pohovor. Při konzultaci, klerá může proběhnout i zcela anonymně, se dozvíte, jak se synem komunikovat, jak ho podpořit v motivaci k změně životního stylu.
Ať už se syn rozhodne léčit, či ne, čeká ho spousta výzev, zkoušek a zméněné práce na sobě, která bude bez odborné podpory o to těžší. Půjde o běh na dlouhou, náročnou trať.
Zároveň se dozvíte, jakým chybám byste se měla vyhnout a co můžete udělat pro sebe, abyste byla klidnější "pevnější v kramflecích", dokázala žít vlastní život. To všechno pro vývoj situace, má li být příznivý, budete potřebovat. Můžete si vyjednat průběžnější konzultace, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas.
Každý člověk je neopakovatelný originál, proto nelze říci, jestli se syn bez odborné podpory, nebo případné léčby, dokáže z užívání drog "vysekat".
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby a kvalitní odborníky v dosahu obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, spojte se s pracovníky naší specializované Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Máte někoho, s kým můžete svoje obavy a trápení, kromě odborníků, sdílet, z okruhu rodiny, blízkých přátel? Někoho, kdo v případě potřeby podpoří Vás, o koho se při strastech můžete opřít? Dokážete si "naordinovat", přes svízelnou situaci, vlastní aktivity, které Vám přinesou radost?
Důležité je, abyste v náročné situaci nezůstávala sama a mluvila o ní, také abyste dokázala "upustit ventil", a šla se třeba jen tak pobavit.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i synovi vše dobré, držím palce, Amrit Sen.