agresivita a obviňování
mil
Dobrý den,
můj bývalý partner užívá pervitin,už po 4 se k tomu po delších pauzách vrátil. Nebydlíme spolu, ale měla jsem snahu ho motivovat k léčbě. Začal se ke mě chovat opravdu hodně sprostě, nevím jestli ho štve, že mu říkám o léčení, nebo je v tom něco jiného, ale začal tvrdit, že jsem ho k drogám dohnala já, fetuje jen kvůli mě a je to moje vina. Neustále mě podezírá z nevěry a tvrdí, že "tuto situaci" by bez drog vůbec nezvládl, "tato situace" je kompletně výplodem jeho fantazie. Nevím jestli mu regulérně přeskočilo, nebo to dělá úmyslně. Nevím jestli se mám ještě vůbec pokoušet mu něco říkat o léčbě nebo už to mám nechat tak. Fetuje tedˇasi 2 měsíce. (se závislostí se potýká přes 10 let, i.v. pervitin)

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Mil.
Děkuji za otevřenost a vážím si důvěry.
Jak jistě už asi sama dobře víte, vztahy jakéhokoliv druhu (i bez zatížení závislostí) nejsou úplně jednoduché záležitosti. Pokud je ve vztahu ještě jeden z toho závislý, je to o těžší.
Těžko objektivně posoudit Vaší situaci dle několika informací přes internet. Mohu vycházet jen z obecných informací a zkušeností. Není neobvyklé, že konzumenti drog hledají jakési ,,viníky" za svou situaci a své blízké umí díky podobným výrokům držet dost v šachu. Takže doporučuji obezřetnost. Uživatelé drog jsou dost často velcí přeborníci v manipulaci, citovém vydírání...
Vztahy se závislými osobami opravdu nejsou žádný med. Obávám se, že plnohodnotný vztah Vám díky zatížení závislosti expartner v tuto chvíli není schopen nabídnout, i kdyby to myslel sebe lépe. Toho jsou mnozí uživatelé schopni většinou po dlouhodobé léčbě a celkové úzdravě, což u někoho může být záležitost měsíců, u někoho i let. Sama uvádíte, že Vás expřítel ,,obviňuje" - vinu rozhodně nepřijímejte, tím mu nepomůžete, stejně ani sobě, spíš naopak.
Mějte na paměti, že je dospělý, sám za sebe a svá rozhodnutí zodpovědný a pokud si vybral cestu s drogami, je to jeho volba. Pokud má snahu udržet si Vás a Vaší přízeň tímto způsobem, jen s největší pravděpodobností nasvědčuje jakousi nevyzrálost a možná i neschopnost rovnocenného vztahu dvou dospělých osob. Ale jak jsem zmínila, těžko to tímto způsobem hodnotit, nerada bych expartnerovi křivdila.
Nechtěla byste o tom všem chuť s někým promluvit? Vyhledat odbornou pomoc a podrobněji pohovořit v osobním kontaktu? Možná byste se snadněji rozhodovala jak dál. Popřemýšlejte o tom. V případě zájmu Vám ráda zašlu kontakty, kde se můžete nezávazně a bezplatně poradit (možno i anonymně).
Pokud bych Vás mohla nějak podpořit, klidně zase napište.
Mějte se zatím hezky, přeji dostatek sil a správných rozhodnutí.
S pozdravem, MK