Kombinace deprese a alkoholu
Anna
Dobrý den,
rok a půl jsem s přítelem, který, mám pocit, má nyní sklon k depresím. Jeho otec je alkoholik (pije pouze alkohol, nic nealkoholického), jeho matka pije vlastně každý večer, a tak i můj přítel má "dobrý" vztah k alkoholu. Bohužel se loni stalo, že ho dvakrát policie chytila, jak řídil opilý, a skončil ve vězení na dva měsíce. Uznal, že má s alkoholem problém, že ho používá jako obranný mechanismus. To ale hodně kolísá. Když je mu špatně, je hodně smutný až depresivní, nemůže ani vylézt z postele klidně i několik dní, není schopný si uvařit (přes to, že vařit umí velmi dobře a baví ho to), když má velké bolesti (má chronické bolesti zad a bere velkou spoustu léků na bolest denně), pak uzná, že by neměl pít. Jenže se mu po pár dnech uleví, je mu lépe, jde třeba na nákup a cestou si zajde na pivo. A pak se zase rozjede ta sebelítost, smutek, bolest....
A já už nemůžu. Je to jako na horské dráze. Nevím, jestli ho mám podporovat, když je mu špatně, protože pak jde a má pocit, že je ok, když si jedno pivo dá. Ale když jsem na něj přísná, mám pocity viny a mám pocit, že mu dělá matku.... Jak se k němu mám zachovat? Už mám pocity bezmoci a beznaděje, protože to trvá už víc jak rok. Začal chodit na terapii kvůli zvládání alkoholu, je to kognitivně behaviorální terapie. A tak si nejsem jistá, jestli s ním vyřeší ty depresivní stavy....
Moc Vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je dobře, že přítel už uznal, že má s alkoholem problém (navíc kombinace s analgetiky je velmi nebezpečná a návyková). Navíc už i vyhledal pomoc a chodí na terapii. I kdyby se nezaměřovala na deprese, ale jen "povrchově" na zvládání chutí a vyhnutí se relapsu, pak je to dobrý začátek. Obvykle je třeba takhle návodně začít a teprve pak nastane čas na hlubší pohled do příčin a toho, co je za pitím. Rozhodně bych ho v tom tedy podporovala. Asi bych ho ale žádným způsobem nepodporovala v momentě, kdy se zase napije. Tím opravdu spíš posilujete takové chování.
Rok je dlouhá doba a chápu, že máte všeho plné zuby. Možná by bylo dobré, kdyby i vy jste měla možnost vše s někým probrat a ujasnit si, jestli s ním touhle cestou chcete dál jít.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková