dcera na pervitinu
Ivana
Dobrý den,
dozvěděla jsem se, že moje dcera se vrátila k užívání pervitinu (injekčně). Brala asi tak 4 roky, má tři děti, nejmladšímu je rok a půl. S partnerem se před časem rozešli a bydlí každý zvlášť. Dcera udržuje kontakty s uživateli a k drogám se vrátila. Já na jejím chování zatím nic nepozoruji, ale doslechla jsem se z dobrého zdroje, že opět bere a udržuje kontakt s jedním narkomanem. Chtěla bych ji nějak namotivovat k tomu, aby se vrátila k normálnímu životnímu stylu, ale nevím jak. Když se ji na to zeptám, všechno popře a řekne, že je to blbost. Máte nějakou radu jak na to?

Odpověděl: Markéta Kordová
Ivano, dobrý den.
Je dobře, že jste napsala. Snadná situace to tedy není a asi ji nevyřešíme tady, na anonymní internetové poradně, to je Vám asi jasné.
Uvádíte, že dcera návrat k drogám popírá, Vy víte z jistého zdroje, že se k nim asi vrátila, stejně tak, že udržuje kontakt s aktivním konzumentem. Jak tomu ve skutečnosti je - 100% nevíme...
Chápu Vaše znepokojení a obavy, jsou na místě, má malé tři děti. Zkusit ji nabídnout nějakou formu spolupráce s nějakým zařízením specializujícím se na závislosti (byť ambulantní) v tuto chvíli pokud vše popírá, asi není na pořadu.  Doporučuji zvážit alespoň využít poradenství pro Vás, abyste mohla zkonzultovat, jak celá situace teď vypadá, informovat se jaké má dcera možnosti, poradit se jak vhodně komunikovat, motivovat, jak účinně pomoc, přitom se nezbláznit...
Už s ohledem na případné nepříjemnosti s OSPODem, by tato varianta opravdu stála za zvážení.
Netuším, kde žijete. Pokud je Vám Praha dostupnou, můžete se obrátit na kolegyni, která se dlouhodobě věnuje právě práci s matkami/uživatelkami. Má plno zkušeností, mohla byste mnohé s ní zkonzultovat, pracovat na zlepšení situace. Poskytuje poradenství i rodinným příslušníkům.
Centrum komplexní péče o dítě a rodinu
PHDr. Ilona Preslová
Telefon: 220 80 31 30, 702 036 237
Email:  pece.dite@sananim.cz
Více informací v odkazech:
http://www.sananim.cz/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu.html
http://www.sananim.cz/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu/co-nabizime.html
Dále je dobré vědět, že i závislé matky se mohou léčit, jak ambulantní formou, tak pobytem v terapeutické komunitě (dále jen TK) - kde je dítě spolu s matkou, nejsou tedy separovány.  Pro zajímavost informace v odkazech níže.
Ambulantní program v Denním stacionáři:
http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst)/informace-pro-matky.html
Pobytová léčba v TK Karlov:
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk)/lecba-matek-s-detmi.html
Pečlivě si prostudujte veškeré informace, pokud by Vám něco nebylo jasné nebo měla doplňující dotazy, nebojte se znovu napsat. Pokud mohu doporučit, s řešením situace bych dlouho neotálela.
Zdali jste odjinud, napište prosím znovu a uveďte, jaká větší města máte nejblíže.
Jak Denní stacionář, tak TK Karlov, jsou součástí stejné organizace SANANIM - stejně jako tato webová poradna, kam jste právě napsala. Výše zmíněná zařízení tady nejsou proto, aby matky/uživatelky nějak kompromitovala. Naopak, jsou tu zde, aby jim a jejich dětem pomáhala. Nebojte se s kolegy spojit.
Můžete se prozatím jen nezávisle informovat o možnostech, které by dcera případně mohla využít a poradila se s kolegy, jak vhodně postupovat. Je to pro Vás přijatelné?
Držím palce a budu moc ráda, když dáte vědět, jak se to vyvíjí. Přeji dostatek sil!
S pozdravem, MK