Trvalé následky extáze
Karel
Dobrý den,
je mi 20 let.
Potřebuji poradit a pomoct.
Mám obrovský problém. Cca 5 měsíců zpět jsem byl na párty, kde jsem byl přemluven k užití extáze, (podotýkám, že do té doby jsem nikdy žádnou drogu kromě alkoholu nepožil a již nikdy nepožiju).
Byl jsem opravdu opilý a "kamarád" mi to nabídnul. Po spolknutí jsem si uvědomil, že jsem udělal chybu a pokusil jsem se tabletu vyloučit. Bohužel se mi nepovedlo zvracení přivodit. Asi půl hodiny na to, jsem ucítil obrovskou nevolnost, potil jsem se, byl jsem malátný, sdrce mi bilo o sto šest a viděl jsem rozmazaně. Proto jsem okamžitě opustil klub, ve kterém se akce konala a zkoušel jsem chodit po městě na čerstvém vzduchu ale vůbec to nepomáhalo, z důvodu únavy jsem šel do první večerky co jsem uviděl a udělal jsem asi ještě vetší chybu, protože jsem si koupil energy drink s hloupou vidinou toho, že doplním síly a nebudu se cítit jako bych měl umřít. Opak byl pravdou po vypití cca 0,3l tohoto drinku mě neskutečně začlo pálit srdce a bít ještě rychleji. Chodil jsem po v ulicích asi další 3 hodiny než jsem byl vůbec schopen vyťukat na telefonu číslo na taxi službu, která mě odvezla domů. Celou noc jsem nemohl spát, jen jsem se klepal a potil jsem se. Záchranou službu jsem nevolal, protože se bojím nemocnic, jehel a podobně. Následující den jsem šel do práce, kde jsem byl asi do oběda. Po obědě jsem usedl ke stolu a opět mně začlo pálit a rychleji bít srdce, protože má moje matka problém se špatnou arytmií srdce a babička měla infarkt, tak jsem se bál, že bych na tom mohl být podobně a začal jsem se stresovat. Po tom co jsem svůj problém vysvětlil své nadřízené mi byla přivolána záchranná služba. Situaci v nemocnici nebudu raději ani popisovat. Prostě mně poslali domů s tím, že jsem měl zvýšená nauzea a mám omezit přísun kofeinu. Neřešil jsem to dlouhou dobu ale teď, když problémy stále neustály a ještě se to zhoršilo. Zapomínaní, lekání se rychlých pohybů, například mávnutí ruky, spadnutí předmětu apod.
Také se mi objevily opravdu silné černé kruhy pod očima a skvrny na stranách očí. Stále cítím silnější tlukot srdce a bolest, někdy i pálení.
Navštívil jsem tedy nedávno jiné nemocniční zařízení, kde jsem v čekárně strávil 5 hodin a když mě přijali, naměřili mi vyšší krevní tlak, odebrali mi 5 ampulek krve a poslali na rentgen srdce. Na rentgenu jsem se nesíhal ani divit, když se mě po provedení snímků zeptali co mě bolí, jestli levé koleno. Na výsledky jsem čekal asi 2 hodiny a bylo mi řečeno, že mi nic není ale, že bych měl navštívit kardiologa a poradit se s ním.
Opravdu Vás moc prosím o pomoc nevím jestli je možné, že energy drink tu drogu nějak zesílil nebo kombinace alkoholu vedla k těmto důsledkům ale opravdu se denně cítím vysílený, malátný, na omdlení, je mi na zvracení a vidím rozmazaně. Navíc si toho asi všiml i kolega v práci, který mě nazýval zkoksovancem, fetakem apod. Opravdu se mi drogy hnusí A uvědomuji si svou neskutečnou chybu a hloupost a proto Vás prosím o pomoc a předem děkuji za Vaší odpověd.

Odpověděl: Amrit Sen
Karle zdravím Vás, díky za důvěru.
Chápu Vaše trápení, dobře že píšete. Možná Vás uklidní, že s největší pravděpodobností nejste ohrožen na životě a ani selhání životně důležitých funkcí Vám nehrozí. Tím nechci zlehčovat Vaše potíže, mám mysli, že tělesně jste nejspíš zdráv a projevy, které popisujete, nejspíš trvalé nebudou.
Příhody, podobné Vaší, se stávají. Respektujte na příště skutečnost, signál a zprávu Vašeho organismu, těla i psychiky, že pro Vás drogy nejsou to pravé ořechové a obloukem se jim vyhýbejte.
Porušil jste hned několik zásad bezpečnějšího užití drogy, tím spíš, že jste drogu užil poprvé.
Namátkou:
Nikdy nekombinovat drogu s jinou drogou, včetně alkoholu
Drogu užít odpočatý, dobře naladěný, v dobré psychické i fyzické kondici
Dodržovat striktně pitný režim a přes možnou nechuť k jídlu průběžně něco výživného zakousnout
V průběhu intoxikace opouštět hlučné prostředí, mít možnost přejít do klidu, pravidelně "chillovat"
Mít po ruce zkušenějšího střízlivého člověka, který Vás v případě potíží dokáže bezpečně a vlídně "přeladit", případně Vám poskytne, nebo zavolá první pomoc
Vyhnout se všem psychotropním látkám, mám li předpoklady k psychickým poruchám, nebo se léčím, léčil se, s psychickým onemocněním
Každý člověk je jedinečně nastavený originál a drogy na něj mohou účinkovat různě, stejně jako dopady užívání, tedy i jediného užití, se mohou u jednotlivců lišit.
Platí to dvojnásob u lidí, kteří mají z nejrůznějších důvodů předpoklady k psychickým poruchám, které se do doby nemusely projevit. Platí to především u halucinogenů, psychostimulantů, ale i i u THC, obsaženém v konopných drogách. Riziko ale existuje při užití jakýchkoli drog, alkohol nevyjímaje.
MDMA, Extáze, patří mezi psychostimulanty, s až halucinogenními účinky, takže vypitím energy drinku, jste účinek MDMA ještě podpořil, stejně, jako prohloubení toxické psychózy, kterou jste podle všeho prošel. Navíc kombinace drog, drogy a alkoholu, je riziková vždy.
Je tedy více, než pravděpodobné, že potíže, které popisujete, mají příčinu ve Vaší psychice, které jste užitím MDMA, dal pořádně na frak.
Pokud nebude varovný signál respektovat, může se Vám kdykoli v budoucnu stát, že se zblázníte a po zbytek života se nemusít úplně uzdravit, i kdyby jste už nikdy žádnou drogu neužil.
Nemohu samozřejmě takto na dálku vyloučit možnost, že Vaše potíže mají příčinu jinou, takže nechat se důkladně vyšetřit kardiologem a neurologem, nebude od věci. Připravte se ale na to, že nejspíš uslyšíte podobné resumé, jako po předchozích vyšetřeních.
Momentálně potřebujete především klid, přiměřenou tělesnou zátěž a dostatek spánku. Se zklidněním a usínáním Vám může pomáhat čaj z meduňky, který koupíte v každé lékárně i běžných obchodech.
Nepíšete, kdy se událost stala. Stává se, že po podobné zkušenosti mohou nepříjemné stavy přetrvávat, nebo se v různých podobách, periodách a intenzitách vracet.
Zpravidla, pokud se člověk vyhne drogám a alkoholu, doporučuji vynechat i kávu, čajovníkový čaj, nebo maté, nepříjemné stavy a projevy, při bezpečné životosprávě postupně odejdou, nejpozději v horizontu týdnů.
Pokud byste se ani po týdnech "nesrovnal", vyhledejte psychiatra - adiktologa, to bude váš člověk, a vyložte karty na stůl, nikdo Vám hlavu neutrne. Nebudete první, ani poslední, kdo s podobným problémem přichází, ať už je uživatelem drog, nebo "smolař" při ojedinělém experimentu.
Má li Vám lékař pomoci, pak musí znát všechny okolnosti, které s Vašimi potížemi, mohou souviset. To platí pro všechny lékaře, mají li najít skutečnou příčinu a nejvhodnější formu terapie.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakt na zkušeného specialistu, bez obav ze sdílení osobních informací. Nikdo další se o ničem, bez Vašeho písemného souhlasu, nedozví.
Možná budete překvapen, za prvé, jak se Vám uleví, za druhé, jak málo může někdy ke konsolidaci stačit.
Jak můžete kontakty a psychiatry, adiktology vyhledat sám, podle oblasti a typu služby,
se dozvite na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Psychiatr - adiktolog, bývá často součástí týmu adiktologických ambulancí a AT poraden. Psychiatři - adiktologové, pracují také pro kontaktní centra a terapeutické komunity, ať už jako součást týmu, nebo externí pracovníci.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
https://www.extc.cz/toxicka-psychoza.html
http://www.priznaky-projevy.cz/psychiatrie-sexuologie/toxicka-psychoza-priznaky-projevy-symptomy
http://www.substitucni-lecba.cz/novinky/toxicka-psychoza-v-zajeti-stihomamu-435
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám vše dobré, ať jste brzy fit.
Buďte na sebe opatrný, Amrit Sen.