hepatitida a diabetes
InzenyrkazPrahy
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká rizika s sebou nese onemocnění cukrovkou a hepatitidou C zároveň, přičemž diabetes propuknul během neléčené hepatitidy C, která byla pravděpodobně důsledkem nitrožilní aplikace drog. Dále by mě zajímalo, zda může léčba obou nemocí probíhat souběžně a zda to nese nějaká rizika pro pacienta? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Inženýrko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Fajn, že píšete. Hepatitida C i diabetes jsou závažná onemocnění a rizik, kterých, tyto nemoci přináší, může být mnoho, tím spíš, je li takto nemocný člověk navíc ještě uživatelem drog.
Týká se dotaz, respektive onemocnění cukrovkou, případně její léčba a léčba žloutenky C zároveň, osobně Vás?
Jste závislá, nebo jste se Vy, nebo někdo jiný, nakazil při nerespektování zásad HR (harm reduction - snižování rizik), ojedinělou injekční aplikací drogy, či jinak?
Abstinujete v současnosti Vy, nebo ten, kterého by se měl dotaz týkat, v současnosti od drog a dokážete abstinenci dlouhodobě udržet?
Dokážete Vy, nebo dotyčný striktně držet, po dobu léčby VHC a co nejdelší dobu po ní, abstinenci od alkoholu?
Trpíte ještě nějakou nemocí, či zdravotními problémy?
Užíváte v souvislosti s nimi nějaké léky?
Poslední, dost zásadní dotaz, má jít o diabetes 1. typu, při nutnosti užívat inzulin, nebo 2. typu, kdy se Vy, nebo dotyčný, bez inzulinu, při dodržování léčebného režimu, diety a užívání diabetologických léků, obejdete?
To vše bych potřeboval vědět, aby odpověď za něco stála. Nejsem lékař, ale člověk, jehož profesí je drogová problematika, který v minulosti prošel úspěšnou léčbou VHC a zároveň má diabetes 1. typu, takže užívá inzulin.
Takto se mohu pohybovat pouze v obecné rovině. Relevantní podrobnou a uspokojující zasvěcenou odpověď na Váš dotaz, může dát pouze lékař, respektive lékaři, kteří Vás, nebo dotyčného mají, nebo budou mít v péči, znají aktuální zdravotní stav, po absolvování všech potřebných vyšetření. Mám na mysli hepatologa, který se na léčbě VHC s pacientem dohodl, kontroluje, nebo bude korigovat její průběh a zároveň diabetologa, která má, jako pacienta, nemocného cukrovkou v péči.
Léčba žloutenky C má svá rizika i bez cukrovky, při abstinenci od všech drog, alkoholu, nebo dalších léků. Do nedávna existovala pouze léčba interferonem, který se musel pravidelně vpichovat do oblasti břicha, pod kůži, v kombinaci s účinným antivirotikem Ribavirin, tabletami, které se podobně, jako interferon, zpravidla užívaly 2 týdně.
Nově některá zařízení poskytují v indikovaných případech i léčbu bezinterferonovou, tedy pouze užíváním tablet, které mají oproti předchozím látkám, unikátní účinnost, s minimem možných vedlejších účinků.
I tak je reakce na léčbu individuální a úspěšnost léčby velmi vysoká, při dodržení všech zásad léčby, téměř stoprocentní. .
Jak jsem psal, u diabetiků jsou samozřejmě rizika větší, jejich imunitní systém bývá křehčí, záleží na tom, nakolik je diabetes kompenzován. Možné nežádoucí interakce léků na VHC a diabetes, mohou být ve hře, spíše při diabetu 2. typu. Pokud jde o inzulin, vyskytují se velmi vzácně.
Kdybyste se potřebovala ještě na něco doptat, nebo doplnit Váš dotaz, kdykoli napište.
Užitečné odkazy:
http://www.virova-hepatitida.cz/aktualne/hepatitida-c-a-cukrovka-nemoci-ktere-spolu-uzce-souvisi-1162
http://www.virova-hepatitida.cz/moznosti-lecby
http://www.virova-hepatitida.cz/aktualne/lecba-zloutenky-typu-c-nenechte-se-zaskocit-vedlejsimi-ucinky-1071
https://www.ulekare.cz/clanek/jak-se-leci-virova-hepatitida-c-11273
http://www.remedis.cz/pracoviste/hepatologie/
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/plne_znani/letaky/hepatitidy.pdf
Žloutenka typu C:
VHC (HCV), neboli virová hepatitida typu C, obecně žloutenka typu C,
je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí (údaj se liší studie od studie, ale většina uvádí spont. clearance viru mezi 20 a 26%), u ostatních přechází nemoc do chronické podoby. VHC se lze nakazit opakovaně.
VHC se PŘENÁŠÍ hlavně krví.
- VHC se přenáší pohlavním stykem poměrně vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anální sex, soulož v době menstruace).
Nejlepší ochranou je vždy používat kondom!
- Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho si holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty, NEPŮJČUJTE!
- Nebezpečí nákazy hrozí také při piercingu a tetování, vždy je proto dobré navštívit speciální salón, kde jsou dodržovány přísná hygienická pravidla.
- Uživatelé drog: sdílenou jehlou, nádobíčkem, vodou. Pokud jste uživatelem drog, nikdy svoje nádobíčko, jehly, vodu, rozdělávačku nesdílejte! Virus VHC se vyskytuje v několika podtypech, proto i když už VHC máte a Váš kamarád taky, neznamená to, že vaše nemoci jsou zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílejte nádobíčko!
- VHC se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
VHC se NEPŘENÁŠÍ:
- podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
Jak se VHC projevuje?
Akutní onemocnění se projevuje podobně jako chřipka:
- malátností, únavou, bolestmi kloubů a svalů
- začátek onemocnění ovšem často probíhá také zcela bez příznaků.
- jen velmi málo těch, kteří se nakazí virem VHC, má příznaky (žluté bělmo, nažloutlý odstín kůže), které jsou typické především pro žloutenku typu A, někdy B.
Chronicky nemocný člověk většinou nemá, přinejmenším v prvních letech žádné příznaky, samotná játra nebolí, je ovšem stále nakažlivý.
Po letech (obvykle se uvádí 20-30) může dojít k vážnému poškození jater, tzv. „ztvrdnutí", cirhóze, při níž jsou jaterní buňky nahrazeny vazivem a přestávají plnit svoji funkci, díky čemuž může dojít k celkovému selhání jater. Výrazně se také zvyšuje pravděpodobnost nádorového bujení a vzniku rakoviny jater. Oba stavy vedou k smrti. V souvislosti s onemocněním se mohou objevit také psychické obtíže.
Léčba VHC
Pokud Vám na orientačních testech vyšel reaktivní výsledek na VHC, je třeba nejprve navštívit specialistu, který Vám udělá laboratorní testy a výsledek buď potvrdí, nebo vyvrátí.
Pamatujte, že orientační testy nezachytí, co se dělo v posledních týdnech, ani negativní výsledek tedy neznamená, že se vůči ostatním můžete chovat rizikově! Pokud Vám lékař potvrdí, že VHC máte, vyptejte se co nejpodrobněji, v jakém stadiu Vaše choroba je.
Pokud s komunikací s lékařem nebudete spokojen/á nebo Vám nedokáže vysvětlit stav Vaší choroby, vyhledejte lékaře jiného.
VHC se dá úspěšně léčit, je třeba pro to ovšem něco udělat. Přestat s užíváním drog, nebo užívání omezit, alkohol úplně vypustit, jsou aspekty, které zvyšují účinnost léčby.
Léčba trvá 24 až 48 týdnů (zhruba půl roku až rok), v závislosti na podtypu nemoci, je třeba po léčbě dalších 24 týdnů chodit na kontroly.
Při správně nastavené léčbě lze většinu nepříznivých vedlejších příznaků odstranit, nebo zmírnit.
Vyplatí se o všech příznacích vždy mluvit se svým lékařem. O vedlejších příznacích koluje mnoho zvěstí, často jsou však přibarvené, na léčbu také reaguje každý jinak, proto to, co trápilo někoho v okolí, se u Vás vůbec nemusí objevit. Většina lidí během léčby může normálně vykonávat své zaměstnání, studovat. Někteří mírně omezují sport a jiné fyzicky náročné aktivity. Při léčbě je třeba dodržovat přísný režim, pokud tomu tak není, viry "Céčka" se mohou stát vůči léčbě odolné, a to představuje obrovské riziko jak pro Vás, tak pro ty, které můžete nakazit! Většina lidí na drogách má problém dodržovat jakýkoliv režim (brát pravidelně prášky, chodit na kontroly...).
Akutní uživatelé drog jsou do léčby přijímáni, pokud splňují specifická kritéria, jsou schopni dodržovat léčebné pokyny a pravidelně docházet na kontroly... Pokud se chcete léčit, je lepší řešit nejdříve závislost a přestat užívat návykové látky, zejména alkohol.
Léčba VHC je náročná a zdlouhavá. Pokud dodržíte léčebný program, je ve většině případů úspěšná. Tělo se zbaví viru hepatitidy C. Vaše játra přestanou být poškozována a nebudete nakažlivý/á pro své okolí! Dnes už je běžně dostupná i bezinterferonová léčba, kdy pacient pouze polyká antivirotické tablety, s minimem možných vedlejších účinků. Úspěšnost této léčby se blíží 100 procentům.
Jak nenakazit někoho dalšího?
Při sexu vždy používat kondom. Být obezřetný, aby se při poranění nedostala Vaše krev do kontaktu s organismem, nebo hygienickými potřebami a předměty někoho dalšího. Pro uživatele drog je důležité alespoň důsledně používat pouze své nádobíčko, nikomu je nepůjčovat, a také se starat o to, aby Vaše jehly, vodu, rozdělávačku, již nemohl použít nikdo jiný.
Tedy nejen jehly nepůjčovat, ale také je důsledně bezpečně likvidovat (vracet je pracovníkům terénního programu, nebo kontaktního centra, kteří ochotně vydají kontejner na infekční materiál, aby mohly být použité jehly a další materiál bezpečně přechováván. Rozhodně jehly nepohazovat, ani je nenechávat nikde jen tak ležet!
I když je pravděpodobnost přenosu klasickým pohlavním stykem poměrně nízká, používejte kondom, rozhodně neváhejte s použitím při rizikových praktikách, jako je anální sex, nebo sex během menstruace!
Také každému lékaři, který Vás ošetřuje (zubař, gynekolog, chirurg, praktický lékař), sdělte, že máte VHC, protože existuje riziko, že by se od Vás zdravotnický personál mohl nakazit.
Skutečnost, že máte VHC, je třeba také sdělit všem, kteří s Vámi v posledním roce měli sex, nebo užívali drogy. To rozhodně není jednoduché, myslete však na to, že mají právo na to, vědět, že jsou v ohrožení! Nesmíte také darovat krev.
Pokud se chystáte pořídit si miminko, je rozhodně zodpovědné tento krok, platí pro ženy i muže, odložit na dobu delší, než 6 měsíců od vyléčení VHC.
Kontakty a odkazy na některá zařízení, poskytující různé typy léčby VHC:
Hepatologická ambulance a poradna Remedis
Vladimírova 10, 140 00 - Praha 4
Telefon: +420 226 216 200, +420 226 216 203
E-mail: ordinace@remedis.cz
Web: http://www.remedis.cz/
https://www.drogy-info.cz/drogova-situace-2016/32594-opatreni-zamerena-na-zdravotni-souvislosti-a-dusledky-uzivani-drog-2016/32594-prevence-a-lecba-infekci-mezi-uzivateli-drog-2016/32594-lecba-hiv-aids-a-virove-hepatitidy-typu-c-2016/
https://www.drogy-info.cz/drogova-situace/opatreni-zamerena-na-zdravotni-souvislosti-a-dusledky-uzivani-drog/prevence-a-lecba-infekci-mezi-uzivateli-drog/lecba-hiv-aids-a-virove-hepatitidy-typu-c/
Fakultní nemocnice v Motole
Oddělení infekční
V Úvalu 84
150 06 Praha 5
Telefon: +420 224 436 905, +420 224 436 901
Web: http://www.fnmotol.cz/
IKEM - Institut klinické a experimentální medicíny
Vídeňská 1958/9
140 21 Praha 4
Ústředna: +420 23 605 1111
Recepce: +420 23 605 4111
E-mail: ikem@ikem.cz
Web: https://www.ikem.cz/cs/
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen