závislost na pervitinu
lim
Dobrý den,
v úvodu děkuji za odpovědˇna můj předchozí dotaz a za podporu. S manželem jsem úplně přerušila kontakt.
Četla jsem si tady dotazy a odpovědi a úplně nerozumím tomu, jak to s tou závislosti na pervitinu je. Někteří uživatelé popisují, že např. 9. let užívají a chodí u toho do práce, starají se o domácnost atp. U mého manžela to vypadá tak, že se v podstatě do měsíce přestal snažit o zjiskání zaměstnání, nenavštěvuje nikoho z rodiny, dokonce např. nevěděl kdo kandiduje ve volbách atp. (Přitom v normálním stavu se o toto všechno zajímá a je pracovitý člověk.) Je velmi výbušný a hádavý komunikace s nim je nepříjemná, protože na sebemenší podnět reaguje nepřiměřeně. Navíc naprosto nesmyslně žárlí a vyvolává absurdní diskuse na toto téma. Nevím teda jestli to na něj působí nějak více než na jiné nebo je naprosto bezcharakterní člověk a pod vlivem se to ukázalo.Prostě tomu nerozumím.Vypadá to, jako by mu fakt vůbec nezáleželo na budoucnosti, je možné, že mu to všechno opravdu nedochází?

Odpověděl: Markéta Kordová
Lim, opět Vás zdravím.
Děkujeme za Vaše díky, zpětná vazba nás vždy mile potěší a je příjemným povzbuzením do další práce.
Zda Vašemu partnerovi něco nedochází nebo mu nezáleží na Vás, rodině a blízkých, bohužel neumím odpovědět, do hlavy mu opravdu nevidím. Mohu vycházet jen z obecných informací a z dlouhodobé praxe.
Je to vždy souhra mnoha faktorů. Jedním z nich je bezpochyby droga samotná, v tomto případě pervitin. Ten má s dalšími stimulačními látkami společné to, že při aktivním užívání může změnit psychiku člověka, leckdy velmi překvapivě. Jsou i případy, že se z konzumující osoby na nějaký čas stane lidově řečeno ,,blázen", který je přesvědčen o tom, že má přehled o všem (vhled do různých věcí, lidí, zvířat, předvídá situace...). Mají dojem, že jsou jedinečný a jediný, kdo přesně vědí a chápou, jak se vše na světě (ve vesmíru) děje a svým představám utkvěle věří, podléhají jim. V některých případech mohou být i agresivní, nebezpečný (jak sobě tak okolí) - ale to jsou už extrémy.
To, co jste popsala, je celkem běžný jev a pro konzumenty typické. Také není neobvyklé, že může dojít k toxické psychóze. Je to obdobný stav jako prožívají pacienti s diagnózou schizofrenie, s tím rozdílem, že pokud se jedná ,,pouze" o toxickou psychózu, stav odeznívá a slábne po vysazení drogy a s délkou abstinence vymizí zcela. Na rozdíl od schizofrenie, která je diagnózou navždy. Uživatel pervitinu může mít pak v tomto období halucinace, může slyšet hlasy, které jej utvrzují v jeho pravdách, povzbuzují k nějakým činům apod., jsou paranoidní, mají obavy, že po nich ,,někdo jde". V těchto stavech pak nejsou schopni slyšet rozumovou argumentaci.
Nejde o změnu osobnosti jako takovou. Jak jsem již psala výše, během abstinence v řádu týdnů, ale i měsíců, postupně vše odezní. Je to, ale běh na dlouhou trať a dotyčného to stojí mnoho úsilí a práce na sobě. Jde o změnu chování a myšlení, které se dá srovnat, pokud se droga vysadí a dotyčná osoba abstinuje. Další věc je závislost jako taková. Především u dlouhodobých uživatelů si mozek osvojí patologické mechanismy, kterým si své závislostní chování hýčká a chrání (například obhajoba svých konzumací, podvádění, lhaní, změna hodnot, přestupování běžných zákonných a společenských norem, popírání reality atd.).
A Vy se ptáte, zda si to partner uvědomuje. Částečně si to uživatelé většinou uvědomují, protože si chtějí své stavy obhájit (leckdy pro okolí nepochopitelně).
Většinou pro uživatele není tak těžké začít abstinovat, jako se zbavit zažitých vzorců chování. Proto v léčbě závislosti probíhá velmi důležitá změna, kdy dotyčný získává náhled na své chování, snaží se postupně vrátit do ,,normy" a také předcházet situacím, kdy by mohl v abstinenci selhat.
Doufám, že je to srozumitelné, Pokud se budete potřebovat na něco doptat, tak se ještě ozvěte.
Mějte se zatím hezky, MK