mam ADHD mam sklony uživať stymulanty
Anonym159
Zdravim, potrebujem poradiť , som Slovak tak dúfam že jazykova bariera nebude problém. Mám 17 rokov , trpím ADHD, mam sklony užívať nejme stymulačné drogy . keď som bol menší tam môj život bol super , a nevnímal som ADHD ako prekážku , ale nástupom puberty začali problémy , ako agresia , depresia a nič sa mi nechce robiť, nikoho nehchcem počúvať ,znížené sabavedomie,únava a od vtedy mám takéto sklony až do dnes. zo začiatku som pil strašne vela kavy a energetických napojov ktoré mi pomáhali byť mimo depresie ale časom to prestalo stačiť . neviem či je to spôsobené ADHD , ale odhadujem že áno . časom som skúsil MDMA ktora ma spravila aspon na par hodin štastným , a potom neskôr som skúsil speed(amfetamin)a pernik ktorý mi dal pocit raušu ktorý som celé tie roky hladal , konečne moje problémy zmizli, cítil som sa "Fresh" plný energie, plný sebavedomia ,môj mozog pracoval velmi rýchlo , citil som sa naozaj štastný. samozrejme som skúšal aj iné latky ako xanax , xanax ma sice nehodil do raušu ale nemal som potreby vyhladavať iné drogy , a citil som sa viacmenej neutralne . časom som si uvedomil že to nieje nieje cesta lebo budem potrebovať väčšie a väčšie dávky a moje serotoninové a dopaminové receptory sa zničia a budem v stálej depresii . tak som stým pred rokom sekol ale každý den spomínam ako mi bolo dobré na drogách, a zistil som že som závislí na slasti ktorú poskytuje napríklad amfetain alebo metamfetamin . vžy som to šnupal , nikdy som si našlahal vnútrozilne, viac menej som sa len tak zahraval s ohnom. kazdý den spomínam ako som prechodil kilometre v reuši , mam skleslé nalday , nizke sebavedomie, občas deprsie a som náchylný na vyhladavanie drog , moji kamoši ani rodina , nikto nevie že som bral bola to čisto súkromna zaležistosť ako sa citit dobre . moja otazka : prestane to niekedy ? čo mam napraviť aby som sa citil ako normálny človek ? mam aj svoje hoby, ja by som sa zblaznil keby nemam žiadného konička , v nonstop čase riešim svoje hoby ale aj tak mam skleslú naladu . ani šport nepomaha .. moja chemia v mozgu bez drog je katastrofalna , to viem na 100% , ale neviem ako to mam napraviť. máte nejaké rady ? dakujem pekne

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý deň,
jazyková bariéra nie je problém ;) Domnievam sa, že ste u psychiatra nebol na vyšetrení, či máte naozaj ADHD, určite by to stálo za návštevu. Čo popisujete, sú typické stavy a pocity, ktoré sa pri užívaní amfetaminov vyskytujú. Pocit zvýšenej energie, eufória, minimálne radosť z činností a z vecí, ktoré by Vás bežne až tak nebavili, pocit, že všetko ide lahšie, svet okolo je zaujímavejší a príjemnejší. Tak to býva na začiatku, ale postupne si amfetamíny vezmú, čo Vám dali, i s úrokmi. Že Vám tie stavy chýbajú, je úplne normálne, hovorí sa tomu craving alebo chute, je to túžba po droge, po stavoch, ktoré ste zažíval. U amfetamínov vzniká veľmi silná psychická závislosť. Craving netrvá nikdy dlho, pár hodín a odoznie, ale vačšinou sa vyskytuje dlhodobo. Bežne aj dva roky, niekedy ešte dlhšie.
Pokiaľ máte ADHD a navštívite psychiatra, ktorý diagnózu potvrdí, može Vám predpísať lieky, ktoré by Vám pomohli. Nie som si uplne istá, ako je to na Slovensku, ale bude to podobné ako v Čechách. Pre deti s ADHD sa doporučuje metylfenidát (Ritalin, Concerta), ale pre liečbu dospievajúcich a dospelých s ADHD je indikačné obmedzenie, nepredpisuje sa metyfenidát, ale Atomoxetin. Ide o látku zo skupiny antidepresiv, ktoré silne ovplivňuje noradrenalin, slabšie posobí na serotonin a dopamin. Je to vlastne psychostimulans, ale nie je derivátom amfetaminu.
Takže, čo sa chutí týka, pokiaľ vydržíte, budú slabšie a slabšie. Doporučujem návštevu psychiatra, je možné, že by Vám atomoxetin pomohol.
S pozdravom,
VP