Tereza Závisla
alenka
rika se nebo ze drogove zavisli jak na pervitinu tak opijatech delaji veci porad do kola nebo se opakuji spatne artikuluji a maji telesne potize a mohou se citit jako stari invalidni duchodci jak je mozne ze kazdou zimu zkoncim v kromerizi zavisla na injekcnim uziti myslite ze tyto problemy se mohou dokola obevovat a vracet dekuji xxxxxxxxxxxx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, alenko,
nejsem si jistá, na co přesně se ptáte.
Pokud jsem to pochopila dobře, zajímá vás více věcí, pokusím se odpovědi rozdělit podle otázek:
1. jestli lidé na drogách dělají věci opakovně, špatně artikulují, mají tělesné potíže a cítí se jako invalidní důchodci
Ano, je to možné. Nicméně prožívání vlastní závislosti je značně individuální. Zejména v počátcích lidé příliš obtíží nemají. Zejména na pervitinu se mohou zasekávat na určité činnosti. U ostatních drog už to tak typické není. Rychlá mluva patří spíše k pervitinu, setřelá a špatná artikulace spíše k alkoholu a pak bude záležet hlavně na velikosti dávky drogy nebo léku. Umím si představit, že člověk špatně mluví i po užití řady léků. Pokud jde o fyzické potíže, je to hodně individuální.
2. jak je možné, že každou zimu skončíte na oddělení závislostí v Kroměříži na injekčním užívání, zda se problémy mohou vracet
Ano, závislosti je poměrně těžké onemocnění, často se vracející, tzv. recidivující onemocnění - to znamená, že se na nějakou dobu situace zlepší, možná se zdá, že i vyřeší, ale člověk se pak třeba i pod tlakem okolností nebo událostí k užívání vrátí. I proto bych rozumněla tomu, že se vám stává, že se i přes dočasné zlepšení, znovu k drogám vracíte. Nicméně na to, abych vám řekla víc, toho vím příliš málo. Pokud jste zrovna nyní v Kroměříži v léčebně, není nic jednoduššího, než si promluvit na toto téma s ošetřujícím lékařem a s psychologem. Na začátku skutečného vyléčení ze závislosti často stojí právě to, že si svou situaci člověk uvědomí a rozhodne se pro změnu.
Držím palce.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.
P. S. Vaše příjmení jsme záměrně umazali, zachováváme anonymitu všech pisatelů.