závislost na pervitinu
lim
Dobrý den,
asi ani nemám dotaz v pravém slova smyslu, jen se chci svěřit s pocitem absolutního zklamání. Můj manžel- 46 let, má dlouholetý problém se závislosti na pervitinu, kdy byl nakonec odsouzený a 7 let ve výkonu trestu,v jehož průběhu absolvoval i léčbu.Poslední 3 roky měl ve vězení docela volný režim, pracoval mimo věznici a byl několikrát doma na tzv. přerušení trestu.Spolu jsme byli v kontaktu, pravidelně jsem ho navštěvovala, posílala balíky, v podstatě denně mi telefonoval, plánovali jsme jak budeme po jeho propuštění žít. Z vlastní obezřetnosti, jsem nechtěla, aby se vrátil rovnou domů, protože před jeho zavřením to bylo opravdu peklo, které jsem už nikdy nechtěla zažít. Proto šel bydlet ke své matce s tím, že si najde práci a začne normálně fungovat a potom teprve spolu budeme žít, nebyl z toho nijak nadšený, ale tvářil se, že to chápe. Týden po propuštění - a možná i dřív začal užívat pervitin znovu. Nejdříve zapíral, pak se omlouval a pak už ani nezapíral, ale vinu začal svalovat na mě. Jednak to s tím bydlením, že jsem měla vše v rukou já...a po týdnu se přesunul k naprosto šílené žárlivecké historce, kde mi vyčítá, že jsem si přidala do FB přátel muže na kterého žárlí. V podstatě kdykoliv jsem s nim zaćala mluvit o užívání, léčbě atp., řeč stočí na onu historku, "proč sis ho přidávala" , tu bolest neunesu, všechno jsi zničila jedním kliknutím atp. Je to naprosto absurdní, já to vím, přesto se nedokážu přenést přes to, že mě takhle zklamal a ještě je tak ubohý, že se to nakonec snaží hodit na mě.Nechápu kde se to v něm bere. Cítím se strašně.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Děkuji za otevřenost a vážím si důvěry.
Jak jistě už asi sama dobře víte, vztahy jakéhokoliv druhu (i bez zatížení závislostí) nejsou úplně jednoduché záležitosti. Pokud je ve vztahu ještě jeden z toho závislý, je to o těžší.
Těžko objektivně posoudit Vaší situaci dle několika informací přes internet. Mohu vycházet jen z obecných informací a zkušeností. Není neobvyklé, že konzumenti drog hledají jakési ,,viníky" za svou situaci a své blízké umí díky podobným výrokům držet dost v šachu. Takže doporučuji obezřetnost. Uživatelé drog jsou dost často velcí přeborníci v manipulaci, citovém vydírání...
Vztahy se závislými osobami opravdu nejsou žádný med, obávám se, že plnohodnotný vztah Vám díky zatížení závislosti partner v tuto chvíli není schopen nabídnout, i kdyby to myslel sebe lépe. Toho jsou mnozí uživatelé schopni většinou po dlouhodobé léčbě a celkové úzdravě, což u někoho může být záležitost měsíců, u někoho i let. Sama uvádíte, že Vás přítel ,,obviňuje" - vinu rozhodně nepřijímejte, tím mu nepomůžete, stejně ani sobě, spíš naopak.
Mějte na paměti, že je dospělý, sám za sebe a svá rozhodnutí zodpovědný a pokud si vybral cestu s drogami, je to jeho volba. Pokud má snahu udržet si Vás a Vaší přízeň tímto způsobem, jen s největší pravděpodobností nasvědčuje jakousi nevyzrálost a možná i neschopnost rovnocenného vztahu dvou dospělých osob. Ale jak jsem zmínila, těžko to tímto způsobem hodnotit, nerada bych partnerovi křivdila.
Nechtěla byste o tom všem chuť s někým promluvit? Vyhledat odbornou pomoc a podrobněji pohovořit v osobním kontaktu? Možná byste se snadněji rozhodovala jak dál. Popřemýšlejte o tom. V případě zájmu Vám ráda zašlu kontakty, kde se můžete nezávazně a bezplatně poradit (možno i anonymně).
Pokud bych Vás mohla nějak podpořit, klidně zase napište.
Mějte se zatím hezky, přeji dostatek sil a správných rozhodnutí.
S pozdravem, MK