Marihuana v tehotenstvi
Xandra
Chci se zeptat,je mi 22let a kourim marihuanu od svych 15let.Ted sem ve druhem mesici tehotenstvi a marihuanu kourim i dal.Jake potize muze mit me dite az se narodi pokud s tim neprestanu?Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Xandro,
snažila jsem se dohledat nějakou jasnou a přehlednou studii nebo metaanalýzu, která by dala jednoznačnou odpověď na vaši otázku. Nic takového se mi ale najít nepodařilo.
Realita je taková, že vliv marihuany na těhotenství, budoucí matku a její dítě, není (a to i díky tomu, že je v řadě zemí nelegální) dostatečně prozkoumán. Z řady studií je zřejmé, že se jen velmi těžko odlišují dlouhodobé dopady užívání marihuany v těhotenství, užívání tabáku v těhotenství a dalších faktorů.
Pokud v těhotenství kouříte marihuanu (a nejspíš i tabák) vystavujete dítě oběma látkám. Lékaři by vám právě z důvodu nedostatku jasných důkazů o neškodlivosti, ale také kvůli tomu, že tabák prokazatelně dítě ohrožuje, doporučili marihuanu v těhotenství neužívat.
Studie, které ukazují na rizika, spojují užívání marihuany s větším rizikem předčasného porodu a nižší porodní hmotností dítěte. Další studie ukazují, že je možné sledovat určité problémy v budoucnosti - nejčastěji se zmiňuje ADHD (hyperkativita a porucha pozornosti; na ně často ale navazují i další problémy výchovné, v oblasti vzdělávání, které pak mají vliv na budoucnost dítěte, třeba i včetně pracovního uplatnění), náznakem se ukazuje na zhoršenou schopnost úsudku a rychlého posouzení a vyhodnocení situace. Výzkumy zaměřené na užívání tabáku u těhotných žen ukazují určitou souvislost s dětskou obezitou (otázkou je pak zdravotní dopad na dítě, vliv na jeho sebevědomí atd.).
V takovýchto případech se od sebe velmi těžko odlišují různé faktory jako jsou:
- původní genetické předpoklady (případně jaká je genetická zátěž u vás samotné, když užíváte marihuanu)
- dopad užívání matky (ve smyslu poškození vývoje plodu, dítěte),
- vlivu užívání matky krátce po narození a v době kojení,
- vliv výchovy,
- vliv užívání tabáku
atd.
Za zmínku stojí i fakt, že marihuana, resp. její účinné látky, tedy včetně THC a CBD, které ovlivňují psychický stav a prožívání dítěte, přechází i do mateřského mléka a v něm se vyskytují v poměrně koncentrované podobě. Stálo by za zvážení, zda chcete takové zátěži dítě vystavovat a plně ho kojit.
Dost možná vám marihuana přináší úlevu od denno-denních starostí, možná i pomoc s ranními nevolnostmi. Ale pokud by to bylo jenom trochu možné, přimlouvala bych se za co největší omezení, pokud možno úplné vysazení marihuany.
Jsou věci, které ovlivnit můžete, a které ovlivnit nejdou. Kouření marihuany patří k těm, které byste ovlivnit mohla. Vy sama se však o tom, jak často a co vlastně kouříte, nezmiňujete. Nepíšete ani, proč vlastně užíváte (je vám 22 let a užíváte už 7 let, to je dost dlouhá doba a hned mne napadlo se zeptat, čím to je?). Neptáte se ani na to, jak s kouřením marihuany přestat nebo kouření marihuany omezit. Jak to vidíte? Obáváte se něčeho? Přemýšlíte o tom, že byste přestala hulit? Ptáte se, abyste se uklidnila, že se nic hrozného dítěti nestane, nebo nestalo? Nebo proto, abyste měla důvod s tím seknout?
Kdybyste o tom všem chtěla přemýšlet, můžete se zkusit zapojit do 6 týdenního programu na webu www.koncimshulenim.cz. A nebo se zkusit obrátit na odborníky (když byste chtěla, poslala bych vám kontakty, kam byste si mohla o všem zajít bez pocitu viny a studu popovídat), se kterými byste mohla otevřeně mluvit.
Pro řadu žen je právě těhotenství a starost o někoho dalšího tím nejlepším důvodem, proč zkusit věci ve svém životě změnit, nebo alespoň se snažit žít zdravěji. Někdy stačí vidět positivní test, někdo potřebuje ještě pár měsíců, než nabere sílu. Stejně tak bych ale dokázala pochopit, že pokud kouříte denně už sedm let možná i větší množství, může být pro vás představa omezení nebo naprostého vysazení úplně mimo. Možná jen potřebujete čas. Možná se rozhodnete u hulení zůstat, než abyste se stresovala a vystavovala tak dítě vašemu stresu, nervozitě a úzkostem. Nevím. Rozhodně ale budu ráda, když se ozvete - ať už se rozhodnete jakkoli.
Držím palce a přeji, aby vše bylo v pořádku.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.
Zde přikládám pár odkazů z posledních max. 5 let na články (zejména systematické přehledové články), ze kterých jsem čerpala:
https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2594400?redirect=true#jvp160169r4 - kouření marihuany v těhotenství a možná souvislost s anémií těhotné, vyšší potřeba podpory a pomoci na straně dítěte po porodu (neonatologická péče, inkubátor nebo jiná forma podpory), dopady na exekutivní funkce (kontrola a ovládání náhlých impulsů a emocí), vliv na zrakovou paměť a poznávací schopnosti ve školním věku; podezření na ovlivnění neurologického vývoje dítěte v průběhu těhotenství (spojeném s užíváním marihuany)
https://journals.lww.com/greenjournal/Abstract/2016/10000/Maternal_Marijuana_Use_and_Adverse_Neonatal.6.aspx - rizika nejspíše existují, ale jen těžko se specifikují, protože užívání marihuany není nezávislý faktor, jehož dopady by bylo možné sledovat nezávisle na ostatních
http://bmjopen.bmj.com/content/6/4/e009986?utm_source=trendmd&utm_medium=cpc&utm_campaign=bmjopen&trendmd-shared=1&utm_content=Journalcontent&utm_term=TrendMDPhase4 - častějí anemie u těhotných v době těhotenství, nižší pododní hmotnost dětí, větší potřeba intenzivní ztravotnické péče po porodu (o děti matek užívajícících v době těhotenství marihuanu)
https://www.nature.com/articles/0803760 - kouření tabáku matek a obezita dětí
https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/1870669?resultClick=1 - kouření tabáku v těhotenství a vliv na děti, dospívající (souvislost s ADHD)
https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2667052?redirect=true - užívání marihuany v průběhu těhotenství v posledních letech roste (Kalifornie, souvislost s legalizací, důvodem snížení ranních nevolností)